Research Institute of Child Development and Education

Consultation 2.0

Consultation 2.0 is a continuing series of workshops on popular methodological and statistical topics in the social and behavioral sciences. Each workshop discusses one topic extensively. Typically, a workshop consists of a keynote lecture by an expert in the field, a shorter hands-on lecture on software, one or two short presentations by researchers who have dealt with the problems in practice, and a question and answer session.

Consultation 2.0 is organized under the auspices of VBSP. Unless stated otherwise, the workshops are taught in English. The prerequisite level of knowledge of methods, statistics, and software changes across workshops. Consultation 2.0 is free for faculty and staff of the Research Institute of Child Development and Education and VBSP members. Other participants pay €50 to cover organizational expenses. Workshop material will be sent to all participants a week in advance. Participants are encouraged to bring their own laptop computer.

Next workshop:

Single en Multiple Case Series Designs (May 12, 2017) (in Dutch)

Single-case series is onderzoek naar de effecten van een interventie waarbij slechts één persoon of één groep personen betrokken is; bij multiple-case series gaat het om een klein aantal personen of groepen. Single-case series stamt uit het medische onderzoekswereld. Echter de single (en multiple) case series zijn relevant voor alle onderzoeken naar één of enkele persoon. Denk hierbij aan ontwerponderzoeken en praktijkgericht onderwijskundig en pedagogische onderzoek. Stel bijvoorbeeld dat drie kinderen in een lagere-schoolklas leesproblemen hebben, en dat deze drie kinderen  tweewekelijks remedial teaching krijgen. Om te weten te komen wat nu het effect is van remedial teaching, kunnen deze methoden gebruikt worden.

In deze Nederlandstalige workshop staan single and multiple case-series designs centraal. We starten de dag met een introductie over wat case-series designs zijn en waarom ze juist in het onderwijsveld erg interessant kunnen zijn omdat er in tegenstelling tot bijvoorbeeld de generalized linear models volstaan kan worden met een klein aantal proefpersonen. Aan de hand van een voorbeeld zullen we stap voor stap de rationale achter case-series designs doorlopen en het computer package (SCRT) bespreken dat speciaal ontwikkeld is voor de analyse van deze designs. Uitleg over de theorie wordt afgewisseld met oefeningen waarbij jullie zelf oefenen met het computer package en nadenken over hoe je zelf een single of multiple case-series design kunt opzetten. 

Datum

 

 

12 mei 2017, van 9:00 - 16:00 uur (eindtijd bij benadering)

Locatie

 

 

Universiteit van Amsterdam, Oudemanhuispoort, Zaal A0.08

Doelgroep

 

 

Praktijkonderzoekers uit pedagogiek, onderwijskunde, schoolonderzoek, Research-masterstudenten.

Capaciteit

 

 

73 personen

Docent

 

 

Dr. Samantha Bouwmeester (EUR)

Literatuur    

Bulte, I., & Onghena, P. (2008). An R package for single-case randomization tests. Behavior Research Methods, 40, 467-478.

Bulte, I., & Onghena, P. (2009). Randomization tests for multiple baseline designs: An extension of the SCRT-R package. Behavior Research Methods, 41, 477-485. 

Programma

  

 09:00 - 09.45  

Hulp bij de installatie van het software-package R

 09:45 – 10:00    Koffiepauze
 10:00 – 12:15   Deel I
 12.15  – 13:15     Lunch (op eigen gelegenheid)
 13:00 – 14.30   Deel II
 14:30 – 14:45   Koffiepauze
  14:45 – 16:00   Deel III (eindtijd bij benadering)              

Published by  RICDE

13 April 2017