Research Institute Child Development and Education

Fotograaf: Jeroen Oerlemans

mw. prof. dr. T.T.D. (Thea) Peetsma

Afdelingsvoorzitter Pedagogiek, Onderwijskunde en Lerarenopleiding
  • Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen
    Programme group: Educational Sciences
  • Bezoekadres
    REC-D
    Nieuwe Achtergracht 127  
  • Postadres:
    Postbus  15776
    1001 NG  Amsterdam
  • T.T.D.Peetsma@uva.nl
    T: 0205251340

Thea Peetsma is voorzitter van de Afdeling Pedagogiek, Onderwijskunde en Lerarenopleiding (POWL) aan de Universiteit van Amsterdam. Daarnaast is zij directeur van de PhD-Training van de Graduate School of Child Development and Education.

 

Peetsma studeerde psychologie, specialisatie onderzoeksmethoden en wetenschapsfilosofie, aan de Universiteit van Amsterdam. Daar is ze in 1992 gepromoveerd op een onderzoek naar de motivatie van leerlingen in het voortgezet onderwijs met als titel Toekomst als motor? Motivatie van leerlingen en hun sociaal-emotioneel functioneren als voorspellers van hun schoolloopbaan heeft steeds haar aandacht gehad, waarbij al snel na haar promotie de aandacht voor leerlingen met specifieke behoeften in het onderwijs en inclusief onderwijs kwam. Meer recent heeft ze evaluaties uitgevoerd van vernieuwingen in het onderwijs met een actieve rol voor leerlingen, en een interventie ontwikkeld voor de motivatie van leerlingen voor leren. Over al deze onderzoekterreinen heeft ze (inter)nationaal gepubliceerd. Voor de uitvoering van de onderzoeken heeft ze veelal subsidies verkregen van NWO en het Ministerie van OCW.

 

Peetsma was van 1994 tot 1998 programmaleider van de programmalijn 'Onderwijs- en opvoedingsmoeilijkheden' van het SCO-Kohnstamm Instituut van de Universiteit van Amsterdam. Daarna was ze tot eind 2009 onderzoekmanager van de Divisie Fundamenteel Onderzoek van dit instituut. Steeds is ze daarnaast onderzoek blijven doen en onderwijs blijven geven.

 

Peetsma was lid van het bestuur van onder andere de European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), heeft ruim tien internationale wetenschappelijke conferenties (mee) georganiseerd, heeft redactiewerk gedaan, onder meer als lid van de editorial board Educational Research Review en als associate editor van het Learning and Instruction.

 

 

 

2017

  • Andre, L., Peetsma, T. T. D., & van Vianen, A. E. M. (2017). Adolescents’ and Parents’ Regulatory Focus as Determinants of Future Time Perspective on School and Career. Learning and Individual Differences, 34-42.
  • Hornstra, T. E., Majoor, M., & Peetsma, T. T. D. (2017). Achievement goal profiles and developments in effort and achievement in upper elementary school. British Journal of Educational Psychology. DOI: 10.1111/bjep.12167 
  • Hornstra, T. E., van der Veen, H., & Peetsma, T. T. D. (2017). Effects of full-time and part-time high-ability programs on developments in students’ achievement emotions. High Ability Studies. DOI: 10.1080/13598139.2017.1332575 

2016

  • Hornstra, L., van der Veen, I., & Peetsma, T. (2016). Domain-specificity of motivation: A longitudinal study in upper primary school. Learning and Individual Differences, 51, 167-178. DOI: 10.1016/j.lindif.2016.08.012  [details] 
  • Schuitema, J., Peetsma, T., & van der Veen, I. (2016). Longitudinal relations between perceived autonomy and social support from teachers and students' self-regulated learning and achievement. Learning and Individual Differences, 49, 32-45. DOI: 10.1016/j.lindif.2016.05.006  [details] 
  • Jansen in de Wal, J., Hornstra, L., Prins, F. J., Peetsma, T., & van der Veen, I. (2016). The prevalence, development and domain specificity of elementary school students’ achievement goal profiles. Educational Psychology, 36(7), 1303-1322. DOI: 10.1080/01443410.2015.1035698  [details] 

2015

  • Abrantes Garcêz Palha, S., Schuitema, J. A., van Boxtel, C. A. M., & Peetsma, T. T. D. (2015). The effect of high versus low guidance structured tasks on mathematicall creativity. In krainer. In Proceedings of CERME9
  • Hornstra, L., Mansfield, C., van der Veen, I., Peetsma, T., & Volman, M. (2015). Motivational teacher strategies: the role of beliefs and contextual factors. Learning Environments Research, 18(3), 363-392. DOI: 10.1007/s10984-015-9189-y  [details] 
  • Hornstra, L., van der Veen, I., Peetsma, T., & Volman, M. (2015). Does classroom composition make a difference: effects on developments in motivation, sense of classroom belonging, and achievement in upper primary school. School Effectiveness and School Improvement, 26(2), 125-152. DOI: 10.1080/09243453.2014.887024  [details] 
  • Hornstra, L., van der Veen, I., Peetsma, T., & Volman, M. (2015). Innovative learning and developments in motivation and achievement in upper primary school. Educational Psychology, 35(5), 598-633. DOI: 10.1080/01443410.2014.922164  [details] 
  • Peetsma, T., & van der Veen, I. (2015). Influencing young adolescents' motivation in the lowest level of secondary education. Educational Review, 67(1), 97-120. DOI: 10.1080/00131911.2013.830593  [details] 

2014

  • Schuitema, J., Peetsma, T., & van der Veen, I. (2014). Enhancing student motivation: a longitudinal intervention study based on future time perspective theory. The Journal of Educational Research, 107(6), 467-481. DOI: 10.1080/00220671.2013.836467  [details] 
  • Sleegers, P. J. C., Thoonen, E. E. J., Oort, F. J., & Peetsma, T. T. D. (2014). Changing classroom practices: the role of school-wide capacity for sustainable improvement. Journal of Educational Administration, 52(5), 617-652. DOI: 10.1108/JEA-11-2013-0126  [details] 

2013

  • Hornstra, L., van der Veen, I., Peetsma, T., & Volman, M. (2013). Developments in motivation and achievement during primary school: A longitudinal study on group-specific differences. Learning and Individual Differences, 23, 195-204. DOI: 10.1016/j.lindif.2012.09.004  [details] 
  • Peetsma, T., & van der Veen, I. (2013). Avoidance-oriented students' development in motivation for maths, self-regulated learning behaviour and achievement: a person-centred study in the lowest level of secondary education. Educational Psychology, 33(7), 828-848. DOI: 10.1080/01443410.2013.802885  [details] 

2012

  • Peetsma, T., Schuitema, J., & van der Veen, I. (2012). A longitudinal study on time perspectives: relations with academic delay of gratification and learning environment. Japanese Psychological Research, 54(3), 241-252. DOI: 10.1111/j.1468-5884.2012.00526.x  [details] 
  • Schuitema, J., Peetsma, T., & van der Veen, I. (2012). Self-regulated learning and students' perceptions of innovative and traditional learning environments: a longitudinal study in secondary education. Educational Studies, 38(4), 397-413. DOI: 10.1080/03055698.2011.643105  [details] 
  • Thoonen, E. E. J., Sleegers, P. J. C., Oort, F. J., & Peetsma, T. T. D. (2012). Building school-wide capacity for improvement: the role of leadership, school organizational conditions, and teacher factors. School Effectiveness and School Improvement, 23(4), 441-460. DOI: 10.1080/09243453.2012.678867  [details] 

2011

  • Peetsma, T., & van der Veen, I. (2011). Relations between the development of future time perspective in three life domains, investment in learning, and academic achievement. Learning and Instruction, 21(3), 481-494. DOI: 10.1016/j.learninstruc.2010.08.001  [details] 
  • Sleegers, P. J. C., Thoonen, E. E. J., Geijsel, F. P., Oort, F. J., & Peetsma, T. T. D. (2011). Changing teaching practices: What matters? In T. Baráth, & M. Szabó (Eds.), Does leadership matter? Implications for leadership development and the school as a learning organisation (pp. 33-56). Budapest-Szeged: HUNSEM, University of Szeged. [details] 
  • Thoonen, E. E. J., Sleegers, P. J. C., Oort, F. J., Peetsma, T. T. D., & Geijsel, F. P. (2011). How to improve teaching practices: the role of teacher motivation, organizational factors and leadership practices. Educational Administration Quarterly, 47(3), 496-536. DOI: 10.1177/0013161X11400185  [details] 
  • Thoonen, E. E. J., Sleegers, P. J. C., Peetsma, T. T. D., & Oort, F. J. (2011). Can teachers motivate students to learn? Educational Studies, 37(3), 345-360. DOI: 10.1080/03055698.2010.507008  [details] 
  • van der Veen, I., & Peetsma, T. (2011). Motivated for leisure in the future: a person-centred longitudinal study in the lowest level of secondary education. Learning and Individual Differences, 21(2), 233-238. DOI: 10.1016/j.lindif.2010.12.004  [details] 

2010

  • Ruijs, N. M., Peetsma, T., & van der Veen, I. (2010). The presence of several students with special educational needs in inclusive education and the functioning of students with special educational needs. Educational Review, 62(1), 1-37. DOI: 10.1080/00131910903469551  [details] 
  • Ruijs, N. M., van der Veen, I., & Peetsma, T. T. D. (2010). Inclusive education and students without special educational needs. Educational Research, 52(4), 351-390. DOI: 10.1080/00131881.2010.524749  [details] 

2009

  • Peetsma, T., & van der Veen, I. (2009). Influencing students’ motivation for school: the case for first-year students in the Netherlands in the lowest level of secondary school. In M. Wosnitza, S. A. Karabenick, A. Efkllides, & P. Nenniger (Eds.), Contemporary motivation research: from global to local perspectives (pp. 299-320). Cambridge, MA [etc.]: Hogrefe & Huber. [details] 
  • Ruijs, N. M., & Peetsma, T. T. D. (2009). The effects of inclusion on students with and without special educational needs reviewed. Educational Research Review, 4(2), 67-79. DOI: 10.1016/j.edurev.2009.02.002  [details] 
  • van der Veen, I., & Peetsma, T. (2009). Motivatie en leren. In R. Klarus, & P. R-J. Simons (Eds.), Bijdragen uit de psychologie (pp. 67-85). (Wat is goed onderwijs?; No. 2). Den Haag: Lemma. [details] 
  • van der Veen, I., & Peetsma, T. (2009). The development in self-regulated learning behavior of first-year students in the lowest level of secondary school in the Netherlands. Learning and Individual Differences, 19(1), 34-46. DOI: 10.1016/j.lindif.2008.03.001  [details] 

2008

  • Paulussen-Hoogeboom, M. C., Stams, G. J. J. M., Hermanns, J. M. A., & Peetsma, T. T. D. (2008). Relations among child negative emotionality, parenting stress, and maternal sensitive responsiveness in early childhood. Parenting: Science and Practice, 8(1), 1-16. DOI: 10.1080/15295190701830656  [details] 
  • Paulussen-Hoogeboom, M. C., Stams, G. J. J. M., Hermanns, J. M. A., Peetsma, T. T. D., & van den Wittenboer, G. L. H. (2008). Parenting style as a mediator between children’s negative emotionality and problematic behavior in early childhood. Journal of Genetic Psychology, 169(3), 209-226. DOI: 10.3200/GNTP.169.3.09-226  [details] 

2014

  • van der Veen, I., Weijers, D., Dikkers, L., Hornstra, L., & Peetsma, T. (2014). Een praktijkreviewstudie naar het motiveren van leerlingen met verschillende prestatieniveaus en sociale en etnische achtergrond. (Kohnstamm Instituut rapport; No. 924). Amsterdam: Kohnstamm Instituut. [details] 
  • van der Veen, I., Hornstra, T. E., Roorda, D., & Peetsma, T. T. D. (2014). Differences in motivation and the effects of autonomy support on motivation and achievement of students from non-western ethnic minorities and ethnic majority students. Amsterdam: Kohnstamm Institute.

2010

  • Breetvelt, I. S., Limburg, H., van Genderen, M., Boonstra, F. N., & Peetsma, T. T. D. (2010). Oorzaken toename geïndiceerde leerlingen cluster 1: onderzochte hypothesen. (Rapport / Kohnstamm Instituut; No. 841). Amsterdam: Kohnstamm Instituut. [details] 

2009

  • Peetsma, T. T. D., van Daalen, M. M., & Elshof, D. P. (2009). Keuzevrijheid in ambulante begeleiding; een inventarisatie van de perspectieven van ouders, scholen en REC’s. (SCO-rapport; No. 829). Amsterdam: SCO-Kohnstamm Instituut. [details] 
  • Roeleveld, J., Ledoux, G., Oud, W., & Peetsma, T. (2009). Volgen van zorgleerlingen binnen het speciaal onderwijs en het speciaal basisonderwijs. (SCO-rapport; No. 827). Amsterdam: SCO-Kohnstamm Instituut. [details] 

2008

  • Peetsma, T. T. D., & van der Veen, H. (2008). Testing the effectiveness of a short term intervention designed to enhance the motivation for school of Dutch students at the start of the lowest level of secondary school. Amsterdam: SCO-Kohnstamm Instituut.
  • Peetsma, T., & van der Veen, I. (2008). Een tweede onderzoek naar de beïnvloeding van motivatie bij vmbo-leerlingen. (SCO-rapport; No. 804). Amsterdam: SCO-Kohnstamm Instituut. [details] 

2017

  • Hornstra, T. E., Weijers, D., van der Veen, H., & Peetsma, T. T. D. (2017). Van ‘moetivatie’ naar motivatie; negen praktijkprincipes die leerlingen motiveren. Van Twaalf tot Achttien, 27, 30-32.
  • Buijs, E., Hornstra, T. E., & Peetsma, T. T. D. (2017). Beste plek voor excellente leerlingen? Didaktief, 47(4), 36-36.

2015

  • Hornstra, L., van der Veen, I., & Peetsma, T. (2015). Intrinsiek motiveren: van een prestatiegerichte aanpak naar een leergerichte aanpak. Bij de Les, 11(2), 30-31. [details] 

2014

  • Peetsma, T. (2014). Praten helpt! Profiel, 23(8), 26-27. [details] 
  • van der Veen, I., Dikkers, L., Weijers, D., Hornstra, L., & Peetsma, T. (2014). Willen zij wel leren? Didaktief, 44(10), 32-33. [details] 
  • van der Veen, I., Hornstra, L., Roorda, D., & Peetsma, T. (2014). Motivatie herkennen. Didaktief, 44(7), 45. [details] 

2013

  • van der Veen, I., Peetsma, T., Triesscheijn, B., & Karssen, A. M. (2013). Een poging tot verbetering van motivatie en studieloopbaan in het mbo. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. [details] 

2011

  • Sligte, H., Goei, S. L., Roerdink, D., Kleijnen, R., Volman, M., Heurter, A., & Peetsma, T. (2011). Leerlingen met speciale leerbehoeften op weg naar een diploma. In G. Ledoux, & M. Volman (Eds.), Op zoek naar talent. Talentontwikkeling op Expeditiescholen (pp. 35-42). (Durven, delen, doen). Utrecht: VO-raad. [details] 
  • Sligte, H., Bulterman-Bos, J., Volman, M., Derriks, M., Heurter, A., & Peetsma, T. (2011). Cultuurgebaseerd onderwijs biedt ruimte aan talent. In G. Ledoux, & M. Volman (Eds.), Op zoek naar talent. Talentontwikkeling op Expeditiescholen (pp. 61-69). (Durven, delen, doen). Utrecht: VO-raad. [details] 
  • Sligte, H., Volman, M., Goei, S. L., Kleijnen, R., Roerdink, D., Heurter, A., & Peetsma, T. (2011). SG St. Ursula: Docenten als gebruikers van onderzoeksgegevens en onderzoeksliteratuur. In D. Lockhorst, I. van den Berg, & M. Boogaard (Eds.), 'En, heb je vandaag nog een goede vraag gesteld?' Wat onderzoek kan doen voor de professionalisering van docenten (pp. 49-55). (Durven, delen, doen). Utrecht: VO-raad. [details] 

2009

  • Ruijs, N. M., Peetsma, T., & van der Veen, I. (2009). Met klasgenootjes van zorgkind gaat het goed. Didaktief, 39(7), 26-27. [details] 

2008

  • Breetvelt, I. S., & Peetsma, T. T. D. (2008). Dossieronderzoek op instellingen voor blinde en slechtziende leerlingen: toetsing van indicatiestelling aan de toelatingscriteria: onderzoeksrapport voor VIVIS-Onderwijs. Amsterdam: SCO-Kohnstamm Instituut. [details] 
  • Peetsma, T., & Hofer, M. (2008). Influences and interventions on students’ motivation and learning behaviour. Amsterdam: SCO-Kohnstamm Instituut. [details] 
  • Hofer, M., & Peetsma, T. T. D. (2008). Adolescents’ multiple goals and academic learning. Amsterdam: SCO-Kohnstamm Instituut.

2017

  • Hornstra, T. E., Weijers, D., van der Veen, H., & Peetsma, T. T. D. (2017). Supporting students’ need for autonomy and structure: An intervention study in secondary school. Paper presented at EARLI, Tampere, Finland.
  • Peetsma, T. T. D., van der Veen, H., & Schuitema, J. A. (2017). Time perspective development related to importance attached to school by parents and friends.. Paper presented at EARLI, Tampere, Finland.
  • Weijers, D., Hornstra, T. E., van der Veen, H., & Peetsma, T. T. D. (2017). Motivating primary school students with diverse backgrounds: Effects of a teacher training.. Paper presented at EARLI, Tampere, Finland.

2016

  • Peetsma, T. T. D., Schuitema, J. A., & van der Veen, H. (2016). Relations between developments in students' academic self-efficacy and in future time perspectives on school and professional career. Paper presented at International Conference on Motivation 2016, Thessalonki, Greece.
  • van der Veen, H., & Peetsma, T. T. D. (2016). Developments in time perspectives on school and professional career of students in intermediate vocational education. Paper presented at International Conference on Motivation (ICM) 2016, Thessaloniki, Greece.
  • Hornstra, T. E., Majoor, M., & Peetsma, T. T. D. (2016). A multiple goal perspective: Antecedents and consequences of achievement goal profiles. Paper presented at International Conference on Motivation 2016, Thessalonki, Greece.
  • van Boxtel, C. A. M., Schuitema, J. A., Abrantes Garcêz Palha, S., & Peetsma, T. T. D. (2016). High-ability students' reasoning in an enrichment program in history: a case study. Paper presented at EARLI-SIG symposium Inquiry and Argumentation: Education for thinking, Gent, Belgium.
  • van Vianen, A. E. M., Peetsma, T. T. D., & Andre, L. (2016). Future Time Perspective as a motivator: Meta-analyses in the Domains of Education, Work and Health. Paper presented at 3rd International Conference on Tome Perspective 2016, Copenhagen, Denmark.
  • Weijers, D., Hornstra, T. E., van der Veen, H., & Peetsma, T. T. D. (2016). Motivating students with different background characteristics: A teacher training in autonomy-support and structure. Poster session presented at International Conference on Motivation (ICM) 2016, Thessaloniki, Greece.
  • Schuitema, J. A., Peetsma, T. T. D., & van der Veen, H. (2016). Relations between developments in students' time perspectives on school and professional career and the importance attached to school by their parents. Paper presented at 31st International Congress of Psychology (ICP), Yokohama, Japan.
  • van der Veen, H., & Peetsma, T. T. D. (2016). Developments in time perspectives on school and professional career of students in intermediate vocational education. Paper presented at 31st International Congress of Psychology (ICP), Yokohama, Japan.
  • Peetsma, T. T. D., Schuitema, J. A., & van der Veen, H. (2016). Relations between developments in students' time perspectives on school and professional career and in academic self-efficacy. Paper presented at 31st International Congress of Psychology (ICP), Yokohama, Japan.
  • Hornstra, T. E., van der Veen, H., & Peetsma, T. T. D. (2016). Full-time and part-time education for high ability students: Effects on developments in students task motivation, self-efficacy and effort. Paper presented at 15th International European Council for High Ability Conference (ECHA) 2016, Vienna, Austria.
  • Abrantes Garcêz Palha, S., van Boxtel, C. A. M., Schuitema, J. A., & Peetsma, T. T. D. (2016). Understanding collaborative knowledge construction in mixed ability groups: a case study. Paper presented at EARLI SIG Argumentation, Ghent, Belgium.
  • Andre, L., van Vianen, A. E. M., & Peetsma, T. T. D. (2016). Future time perspective as a motivator: meta-analyses in the domains of education, work and health. Paper presented at the 15th International Conference on Motivation (ICM), August 24-27, 2016, Thessaloniki, Greece..

2015

  • Schuitema, J. A., Abrantes Garcêz Palha, S., Peetsma, T. T. D., & van der Veen, H. (2015). Effects of task context on (meta)cognitive activities of high cognitive ability students. Paper presented at 16th Biennial conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) 2015, Limassol, Cyprus.
  • Abrantes Garcêz Palha, S., Schuitema, J. A., van Boxtel, C. A. M., & Peetsma, T. T. D. (2015). Reasoning within Integral Calculus at secondary school. Paper presented at 16th Biennial conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) 2015, Limassol, Cyprus.
  • Schuitema, J. A., Abrantes Garcêz Palha, S., Peetsma, T. T. D., & van der Veen, H. (2015). Effecten van taakstructuur en groepssamenstelling op (meta)cognitieve activiteiten van leerlingen met hoge cognitieve vermogens tijdens samenwerkend leren. Paper presented at Onderwijs Research Dagen (ORD) 2015, Leiden, Netherlands.
  • Abrantes Garcêz Palha, S., Schuitema, J. A., van Boxtel, C. A. M., & Peetsma, T. T. D. (2015). Reasoning within Integral Calculus at secondary school. Paper presented at 5th International Realistic Mathematics Education Conference, Boulder, United States.

2013

  • van Boxtel, C. A. M., Abrantes Garcêz Palha, S., Schuitema, J. A., & Peetsma, T. T. D. (2013). Enhancing the development of motivation, self-regulation and achievements for potentially excellent students through an integrated enriched learning arrangement in mathematics and history education.. Paper presented at International Conference for Potential development and gifted education, Nijmegen, Netherlands.
  • Abrantes Garcêz Palha, S., Schuitema, J. A., van Boxtel, C. A. M., & Peetsma, T. T. D. (2013). Providing structure in mathematical tasks and keeping challenge: but how. Paper presented at 4th International Realistic Mathematics Education Conference, Boulder, United States.

Tijdschriftredactie

  • Peetsma, T.T.D. (editor) (2011): Educational Research Review (Journal).
  • Peetsma, T.T.D. (editor) (2011): Learning and Instruction (Journal).
  • Peetsma, T.T.D. (editor) (2010): Educational Research Review (Journal).
  • Peetsma, T.T.D. (editor) (2010): Learning and Instruction (Journal).

Andere

  • Abrantes Garcêz Palha, S. (participant), Schuitema, J.A. (participant), van Boxtel, C.A.M. (participant) & Peetsma, Thea (participant) (28-6-2014 - 30-6-2017): Onderwijs Research Dagen, Groningen (organising a conference, workshop, ...).
  • Peetsma, T.T.D. (other) (2008): Associate Editor van het tijdschift ‘Learning and Instruction’, Tijdschift ‘Learning and Instruction’ (other).
  • Peetsma, T.T.D. (other) (2008): Member Editorial Board van het tijdschift ‘Educational Research Review’, Tijdschift ‘Educational Research Review’ (other).
This list of publications is extracted from the UvA-Current Research Information System. Questions? Ask the library  or the Pure staff  of your faculty / institute. Log in to Pure  to edit your publications.
  • EARLI
    Lid van de Editorial Board Educational Research Review
  • EARLI
    Lid van de Editorial Board Learning and Instruction

contactgegevens bewerken bewerk tabbladen