Research Institute Child Development and Education

Fotograaf: Bram Belloni 130425231

dhr. dr. J.A. (Jaap) Schuitema


  • Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen
    Programmagroep: Onderwijskunde (OWK)
  • Bezoekadres
    REC-D
    Nieuwe Achtergracht 127  Amsterdam
  • Postadres:
    Postbus  15780
    1001 NG  Amsterdam
  • J.A.Schuitema@uva.nl
    T: 0205251261

2016

  • Schuitema, J., Peetsma, T., & van der Veen, I. (2016). Longitudinal relations between perceived autonomy and social support from teachers and students' self-regulated learning and achievement. Learning and Individual Differences, 49, 32-45. DOI: 10.1016/j.lindif.2016.05.006  [details] 

2014

  • Schuitema, J., Peetsma, T., & van der Veen, I. (2014). Enhancing student motivation: a longitudinal intervention study based on future time perspective theory. The Journal of Educational Research, 107(6), 467-481. DOI: 10.1080/00220671.2013.836467  [details] 

2012

  • Peetsma, T., Schuitema, J., & van der Veen, I. (2012). A longitudinal study on time perspectives: relations with academic delay of gratification and learning environment. Japanese Psychological Research, 54(3), 241-252. DOI: 10.1111/j.1468-5884.2012.00526.x  [details] 
  • Schuitema, J., Peetsma, T., & van der Veen, I. (2012). Self-regulated learning and students' perceptions of innovative and traditional learning environments: a longitudinal study in secondary education. Educational Studies, 38(4), 397-413. DOI: 10.1080/03055698.2011.643105  [details] 

2011

  • Schuitema, J. A., & Veugelers, W. M. M. H. (2011). Multicultural contacts in education: a case study of an exchange project between different ethnic groups. Educational Studies, 37(1), 101-114. DOI: 10.1080/03055691003729252 
  • Schuitema, J. A., van Boxtel, C. A. M., Veugelers, W. M. M. H., & ten Dam, G. T. M. (2011). The quality of student dialogue in citizenship education. European Journal of Psychology of Education, 26(1), 85-107. DOI: 10.1007/s10212-010-0038-1 

2009

  • Schuitema, J., Veugelers, W., Rijlaarsdam, G., & ten Dam, G. (2009). Two instructional designs for dialogic citizenship education: an effect study. British Journal of Educational Psychology, 79(3), 439-461. DOI: 10.1348/978185408X393852  [details] 

2008

2017

  • Poorthuis, A. M. G. (Author), & Schuitema, J. A. (Author). (2017). Van faalervaring naar leerervaring: zijn reacties van leerlingen op lage cijfers te beïnvloeden?. NRO.

2012

  • Veugelers, W., & Schuitema, J. (2012). Actieve participatie van leerlingen in les, school en samenleving. (Vormgeving van leerprocessen; No. 93). Amsterdam: Department of Child Development and Education, Universiteit van Amsterdam. [details] 

2011

2010

  • Schellings, G. L. M., Blom, S. V., Braaksma, M. A. H., Schuitema, J. A., Kitslaar, F. G. M., & Geijsel, F. P. (2010). Eindrapportage onderzoek Expeditie Durven, Delen, Doen: Talentontwikkeling op een transparante school Da Vinci College, vestiging Kagerstraat. Amsterdam: Child Development and Education, UvA.
  • Veugelers, W., & Schuitema, J. (2010). Grenzen aan de pedagogische taak van de docent: een verdeling van taken binnen de school en tussen school, ouders, jeugdzorg en politie. (De Pedagogische Kwaliteit; No. 80). Amsterdam: Dep. of Child Development and Education, UvA. [details] 

2009

  • Veugelers, W., & Schuitema, J. (2009). Leerlingen over burgerschapsvorming. (Kortlopend onderwijsonderzoek. pedagogische kwaliteit; No. 75). Amsterdam: Onderzoeksalliantie Pedag. Dimensie vh Onderw/ILO, UvA/ UvH. [details] 

2008

  • Blom, S., Geijsel, F., Schuitema, J., & Kitslaar, F. (2008). Eindrapportage onderzoek Expeditie durven, delen doen 1/9/2007 tot 1/10/2008: IJburg College. Utrecht: VO Raad. [details] 
  • Schuitema, J., & Veugelers, W. (2008). Multiculturele contacten in het onderwijs: leerlingen ontmoeten elkaar. (Pedagogische kwaliteit; No. 72). Amsterdam: Onderzoeksalliantie Pedag. Dimensie vh Onderw/ILO, UvA/ UvH. [details] 

2016

  • Poorthuis, A. M. G., Schuitema, J. A., & van Zwieten, J. (2016). Reflecteren op presteren in de brugklas. Tijdschrift voor Remedial Teaching, 24(5), 12-16.

2013

  • Veugelers, W. M. M. H., & Schuitema, J. A. (2013). Docenten en controversiele issues. (Onderwijs en Samenleving; No. 104). Amsterdam: UvA/POWL.
  • Veugelers, W., & Schuitema, J. (2013). Docenten en het beoordelen van waarden. (Onderwijs en Samenleving; No. 101). Amsterdam: Department of Child Development and Education, Universiteit van Amsterdam. [details] 

2009

  • Schuitema, J. A., Schenke, W., van der Voort, M., & Baardman, E. (2009). Onderzoek naar de TOP-trajecten: Talenten ontdekken op het Da Vinci College. Amsterdam: Instituut voor de Lerarenopleiding (oud).
  • Schuitema, J. A., Schenke, W., van der Voort, M., & Baardman, E. (2009). Talenten ontdekken op verschillende gebieden: onderzoek naar de TOP-trajecten op het Da Vinci College. Amsterdam: Instituut voor de Lerarenopleiding (oud).

2008

  • Schuitema, J. (2008). Over waarden gesproken: Burgerschap en morele vorming bij Geschiedenis. Maatschappij & Politiek, 39(8), 18-19. [details] 

2016

  • Peetsma, T. T. D., Schuitema, J. A., & van der Veen, H. (2016). Relations between developments in students' academic time perspectives on school and professional career and in academic self-efficacy. Paper presented at International Conference on Motivation 2016, Thessalonki, Greece.
  • van Boxtel, C. A. M., Schuitema, J. A., Abrantes Garcêz Palha, S., & Peetsma, T. T. D. (2016). High-ability students' reasoning in an enrichment program in history: a case study. Paper presented at EARLI-SIG symposium Inquiry and Argumentation: Education for thinking, Gent, Belgium.
  • Peetsma, T. T. D., Schuitema, J. A., & van der Veen, H. (2016). Relations between developments in students' time perspectives on school and professional career and in academic self-efficacy.. Paper presented at International Congress of Motivation (ICM), Yokohama, Japan.

2015

  • Kruit, P., Van den Berg, E., Oostdam, R. J., & Schuitema, J. A. (2015). Designing Science Lessons: Distinguishing between Critical Thinking, Metacognition and doing Inquiry. Paper presented at Conference of the European Science Education Research Association, Helsinki, Finland.
  • Kruit, P., Van den Berg, E., Oostdam, R. J., & Schuitema, J. A. (2015). Het aanleren van onderzoeksvaardigheden in lessen Wetenschap en Techniek. Paper presented at Onderwijs Research Dagen, Leiden, Netherlands.

Spreker

  • Schuitema, J.A. (speaker) & Veugelers, W.M.M.H. (speaker) (25-8-2009): Multicultural contacts in education: a case study of an exchange project between different ethnic groups, 13th Biennial European Conference for Research on Learning and Instruction (EARLI). Fostering Communities of Learners, Amsterdam (NL).
  • Schuitema, J.A. (speaker), Rijlaarsdam, G.C.W. (speaker), Veugelers, W.M.M.H. (speaker) & ten Dam, G.T.M. (speaker) (25-8-2009): Discussing moral values in history class: A dialogic approach to citizenship education, 13th Biennial European Conference for Research on Learning and Instruction (EARLI). Fostering Communities of Learners, Amsterdam (NL).
  • Schuitema, J.A. (speaker), Veugelers, W.M.M.H. (speaker) & ten Dam, G.T.M. (speaker) (2-7-2009): Teaching moral values and multiple perspectives in history class: Two dialogic approaches to citizenship education, 35th Conference of the Association for Moral Education (AME), Utrecht (NL).
  • Schuitema, J.A. (speaker), Emmelot, Y.W. (speaker), Ledoux, G. (speaker) & Oostdam, R. (speaker) (27-5-2009): Talenten Ontwikkelen door Prestaties: de positie, inrichting en functie van TOP-trajecten in het curriculum, Onderwijs Research Dagen (ORD) 2009, Leuven (B).
  • Schuitema, J.A. (speaker), van Boxtel, C.A.M. (speaker), Veugelers, W.M.M.H. (speaker) & ten Dam, G.T.M. (speaker) (13-4-2009): Characteristics of student dialogue in citizenship education, 2009 Annual Meeting of the American Educational Research Association (AERA), San Diego (USA).
This list of publications is extracted from the UvA-Current Research Information System. Questions? Ask the library  or the Pure staff  of your faculty / institute. Log in to Pure  to edit your publications.
  • Erasmus Universiteit
    Docent

contactgegevens bewerken bewerk tabbladen