Research Institute Child Development and Education

Excellentie op school

Onderzoek naar motivatie en prestaties van (potentieel) excellente leerlingen in het voortgezet onderwijs

Veel (potentieel) excellente leerlingen blijken onder hun niveau te presteren. Een van de oorzaken hiervan is dat deze leerlingen in het reguliere onderwijs vaak te weinig worden uitgedaagd; ze raken hierdoor minder gemotiveerd.

In dit onderzoek worden enkele mogelijkheden onderzocht hoe docenten de reguliere leeromgeving kunnen aanpassen om (potentieel) excellente leerlingen in de eigen klas te ondersteunen.

We richten ons op leerlingen in vwo 5 met Wiskunde B of Geschiedenis.

Het onderzoek is op 1 januari 2013 van start en loop tot en met december 2015.

Onderzoeksteam

Het onderzoeksteam bestaat uit experts op het gebied van geschiedenisdidactiek, wiskundedidactiek, motivatie en zelfregulering.

Deelnemende scholen

  • De Goudse SGM Leo Vroman
  • Bonhoeffer College
  • Grotius College
  • De Lage Waard
  • Lyceum Oudehoven
  • CSG ‘De Goudse Waarden’, sector lyceum-havo
  • RK SGM Cals College
  • Sint-Janslyceum
  • Eerste Christelijk Lyceum Haarlem
  • Regius College
  • Kennemer College
  • CSG ‘De Goudse Waarden’, sector lyceum-havo
  • De Lage Waard
  • Elde College
  • Fioretti College Lisse
  • Sintermeertencollege
  • Coornhert Gymnasium Gouda
  • Etty Hillesum Lyceum (Het Vlier)
  • VechtdalCollege Ommen
  • Jan Arentsz Chr Lyceum

 

Gepubliceerd door  RICDE

14 november 2013