Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Het onderzoeksprogramma Onderwijswetenschappen brengt in kaart hoe onderwijs bijdraagt aan de ontwikkeling van cognitieve en sociaal-emotionele vaardigheden. Daarnaast ontwikkelen en testen we methoden die deze ontwikkeling versterken, waarbij zowel normale als abnormale ontwikkeling worden bestudeerd. Het onderzoeksprogramma bestaat uit 4 onderzoeksgroepen.

We richten ons op instructie- en leerprocessen in een aantal domeinen die de kern vormen van het curriculum in het primair en voortgezet onderwijs en op factoren op micro-, meso- en macroniveau die essentieel zijn voor de kwaliteit van deze processen.

  • Op microniveau spelen onder meer de kenmerken van leerlingen (sociaal-culturele achtergrond, geslacht, aanleg, zelfregulatie, motivatie) en de leerling-leerkrachtrelatie.
  • Op mesoniveau onderzoeken we het effect van schoolleiderschap op onderwijsvernieuwing.
  • Typische macroproblemen zijn onder meer gelijke kansen in relatie tot segregatie, selectieprocedures en voortijdig schoolverlaten.

De combinatie van micro-, meso- en macroniveaus van onderzoek is een onderscheidend kenmerk van het programma van onderwijswetenschappen als geheel. Onderzoekslijnen daarbinnen zijn:

  • Culturele en individuele verschillen, sociale resultaten
  • Instructie, leerprocessen en leerstoornissen
  • Domeinspecifiek leren (bijv. geletterdheid, geschiedenis, kunst, wiskunde, wetenschap).
  • Innovatie in het onderwijs
  • Motivatie en leren
  • Onderwijsfilosofie, schoolsegregatie
  • Leerling-leerkrachtrelatie
  • Beroepsonderwijs, onderwijsbeleid

Het onderzoek van de onderzoeksgroep Onderwijswetenschappen wordt verricht in 4 onderzoeksgroepen. Klik op de links voor meer informatie over de onderzoeksgroepen en de lopende projecten.