Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Onderzoeksprogramma Onderwijswetenschappen

Research Institute Child Development and Education

Het onderzoeksprogramma Onderwijswetenschappen brengt in kaart hoe onderwijs bijdraagt aan de ontwikkeling van cognitieve en sociaal-emotionele vaardigheden. Daarnaast ontwikkelen en testen we methoden die deze ontwikkeling versterken, waarbij zowel normale als abnormale ontwikkeling worden bestudeerd. Het onderzoeksprogramma bestaat uit 4 onderzoeksgroepen.

We richten ons op instructie- en leerprocessen in een aantal domeinen die de kern vormen van het curriculum in het primair en voortgezet onderwijs en op factoren op micro-, meso- en macroniveau die essentieel zijn voor de kwaliteit van deze processen.

  • Op microniveau spelen onder meer de kenmerken van leerlingen (sociaal-culturele achtergrond, geslacht, aanleg, zelfregulatie, motivatie) en de leerling-leerkrachtrelatie.
  • Op mesoniveau onderzoeken we het effect van schoolleiderschap op onderwijsvernieuwing.
  • Typische macroproblemen zijn onder meer gelijke kansen in relatie tot segregatie, selectieprocedures en voortijdig schoolverlaten.

De combinatie van micro-, meso- en macroniveaus van onderzoek is een onderscheidend kenmerk van het programma van onderwijswetenschappen als geheel. Onderzoekslijnen daarbinnen zijn:

  • Culturele en individuele verschillen, sociale resultaten
  • Instructie, leerprocessen en leerstoornissen
  • Domeinspecifiek leren (bijv. geletterdheid, geschiedenis, kunst, wiskunde, wetenschap).
  • Innovatie in het onderwijs
  • Motivatie en leren
  • Onderwijsfilosofie, schoolsegregatie
  • Leerling-leerkrachtrelatie
  • Beroepsonderwijs, onderwijsbeleid

Het onderzoek van de onderzoeksgroep Onderwijswetenschappen wordt verricht in 4 onderzoeksgroepen. Klik op de links voor meer informatie over de onderzoeksgroepen en de lopende projecten.