We richten ons op instructie- en leerprocessen in een aantal domeinen die de kern vormen van het curriculum in het primair en voortgezet onderwijs en op factoren op micro-, meso- en macroniveau die essentieel zijn voor de kwaliteit van deze processen.
- Op microniveau spelen onder meer de kenmerken van leerlingen (sociaal-culturele achtergrond, geslacht, aanleg, zelfregulatie, motivatie) en de leerling-leerkrachtrelatie.
- Op mesoniveau onderzoeken we het effect van schoolleiderschap op onderwijsvernieuwing.
- Typische macroproblemen zijn onder meer gelijke kansen in relatie tot segregatie, selectieprocedures en voortijdig schoolverlaten.
De combinatie van micro-, meso- en macroniveaus van onderzoek is een onderscheidend kenmerk van het programma van onderwijswetenschappen als geheel. Onderzoekslijnen daarbinnen zijn:
- Culturele en individuele verschillen, sociale resultaten
- Instructie, leerprocessen en leerstoornissen
- Domeinspecifiek leren (bijv. geletterdheid, geschiedenis, kunst, wiskunde, wetenschap).
- Innovatie in het onderwijs
- Motivatie en leren
- Onderwijsfilosofie, schoolsegregatie
- Leerling-leerkrachtrelatie
- Beroepsonderwijs, onderwijsbeleid
Het onderzoek van de onderzoeksgroep Onderwijswetenschappen wordt verricht in 4 onderzoeksgroepen. Klik op de links voor meer informatie over de onderzoeksgroepen en de lopende projecten.