Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Het Onderzoeksprogramma Pedagogische wetenschappen verzamelt kennis over zowel de typische als atypische ontwikkeling van kinderen en jongeren, en over preventieve en klinische interventieprogramma's die kunnen worden ingezet om de ontwikkeling van kinderen en jongeren effectief en positief te ondersteunen. Het Onderzoeksprogramma Pedagogische wetenschappen bestaat uit 4 onderzoeksgroepen.

Onze belangrijkste onderzoekslijnen hebben betrekking op:

  • Typische en atypische ontwiikkeling in gedrag en sociaal-emotionele ontwikkeling
  • Persoon-omgeving- en (epi)gen-omgevingstransacties
  • De ontwikkeling van probleemgedrag en jeugddelinquentie
  • Kindermishandeling en risicovolle opvoedsituaties
  • De rol van gezinsdiversiteit in de ontwikkeling van kinderen en adolescenten
  • Effectiviteit van pedagogische interventies

De onderzoeksdoelen van het programma zijn:

  • Inzicht te verkrijgen in zowel de normatieve ontwikkeling van kinderen en jongeren als in de manifestatie van milde tot ernstige internaliserende en externaliserende problemen
  • Inzicht te verkrijgen in de de etiologische processen die ten grondslag liggen aan ontwikkelingsrisico's voor kwetsbare kinderen en jongeren, door onderzoek te doen naar de transacties tussen risico- en beschermende factoren in sociale contexten
  • Ontwikkelen en toetsen van preventieve interventies en orthopedagogische en forensische behandelingen die gericht zijn op verschillende opvoedingscontexten van kinderen en jongeren, om internaliserende en externaliserende problemen te verminderen

Onderzoeksprogramma Pedagogische wetenschappen bestaat uit 4 onderzoeksgroepen, te weten: