Om op het werk, in de samenleving en privé goed te functioneren hebben we kennis, houdingen en vaardigheden nodig, zogenaamde skills. Maar hoe ontwikkel je die? Kun je die op school leren? Om hier antwoord op te geven hebben we kennis nodig over de bestaande skills van leerlingen en hoe zij die ontwikkelen. Onderwijswetenschappers van de Universiteit van Amsterdam en Cito concluderen dat die kennis nog te kort schiet.
Het woord Skills

Voor een succesvolle levensloop, waarin we uiteenlopende taken moeten uitvoeren die complex kunnen zijn en regelmatig veranderen, is het succesvol verwerven van skills belangrijk. Dit geldt voor ons persoonlijk, zodat we bijvoorbeeld de juiste kennis en vaardigheden hebben voor deelname aan de arbeidsmarkt en het maatschappelijk leven, maar ook voor de samenleving en economie als collectief, zodat deze met veranderingen kunnen meebewegen.

Onderwijs speelt een belangrijke rol in het ontwikkelen van skills. We hebben daarom goed inzicht en betrouwbare gegevens nodig over de skills waarover leerlingen beschikken, de wijze waarop zij die ontwikkelen en hoe onderwijs daar optimaal aan kan bijdragen. Om deze gegevens te verzamelen heb je adequate meetinstrumenten en infrastructuur nodig.

Onderwijswetenschappers van de Universiteit van Amsterdam en toetsdeskundigen van Cito hebben verkend hoe de meting van skills binnen de huidige structuur kan worden gerealiseerd en hoe op korte termijn op skills gerichte gegevensverzameling kan worden opgezet. De resultaten van deze verkenning zijn gepubliceerd in het net verschenen rapport Het meten van skills.

Skills blijken nog niet goed meetbaar

De verkenning richtte zich op vier skills: sociaal-emotionele ontwikkeling, maatschappelijke ontwikkeling (burgerschap), zelfregulatie en digitale vaardigheid. Uit de verkenning blijkt dat bestaande instrumenten te weinig inzicht geven in de skills die leerlingen beheersen en in hoe zij die ontwikkelen, en dat skills nog niet goed meetbaar zijn.

Diverse instrumenten bieden wel zinvolle aanknopingspunten, maar verdere investeringen in de ontwikkeling van deze instrumenten zijn volgens de onderzoekers hard nodig. Zij bevelen daarom aan snel te starten met longitudinaal onderzoek, meerdere meetmethoden met elkaar te gaan combineren en preciezer te bepalen welke kennis nu precies nodig is.

Over het rapport

Deze verkenning is uitgevoerd op verzoek van het Ministerie van OCW en gerealiseerd met inbreng van het zogenaamde Skills-platform (een door het Ministerie van OCW geïnitieerd overlegorgaan van wetenschappers en beleidsmakers).

Remmert Daas, Anne Bert Dijkstra, Erik Roelofs & Cor Sluijter. Het meten van skills: Verkenning van mogelijkheden voor een skills module gekoppeld aan het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs. Universiteit van Amsterdam & Cito.