Dr. M. Fekkes (1971) is benoemd tot bijzonder hoogleraar Sociale vaardigheden en weerbaarheid aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA). De leerstoel is ingesteld vanwege de Nederlandse Organisatie voor Toegepast-Natuurwetenschappelijk Onderzoek (TNO).
Minne Fekkes. Foto: Dirk Gillissen

Minne Fekkes richt zich in zijn onderzoek op de ontwikkeling van sociale vaardigheden en weerbaarheid bij kinderen en de effectiviteit van interventies die deze vaardigheden proberen te versterken. Speciale aandacht gaat hierbij uit naar pesten bij kinderen en de effectiviteit van anti-pestinterventies.

Als bijzonder hoogleraar gaat Fekkes zich richten op de werkzaamheid van de verschillende elementen waaruit de interventies zijn opgebouwd. Daarbij zal het onderzoek van Fekkes zich ook richten op de vraag voor welke kinderen bepaalde interventies juist goed of minder goed werkzaam zijn. Daarnaast zal er aandacht geschonken worden aan de wijze waarop effectieve interventies kunnen worden ingebed in de praktijk, waaronder scholen en de jeugd(gezondheids)zorg.

Over Minne Fekkes

Minne Fekkes is sinds 1995 werkzaam bij TNO, sinds 2016 is hij senior onderzoeker bij TNO Child Health. Hij promoveerde in 2005 aan de Universiteit Leiden op de effecten van anti-pestbeleid bij basisscholen.

Fekkes is projectleider van het Consortium Sociale vaardigheden en Weerbaarheid, een samenwerkingsverband van vier universiteiten en een groot aantal praktijkorganisaties. Hij publiceert veelvuldig over pesten en sociale vaardigheden en is als auteur betrokken bij het boek Pesten op School. Achtergronden en interventies (Amsterdam, Boom Uitgevers, 2015).