11 september 2025
Mensen overschatten vaak hun vermogen om logisch en genuanceerd te redeneren. Emoties en meningen krijgen de overhand, terwijl nuance en onderbouwing ontbreken. Maatschappelijke problemen worden zo al snel zwart-wit gepresenteerd. ‘Voor de samenleving is het belangrijk dat we met meer nuance naar vraagstukken kunnen kijken, en begrijpen dat onze mening onze maatschappelijke bril kleurt,’ stelt Klijnstra.
Redeneren is geen fastfood. Het kost inspanning, denkkracht en oefening. Maar zonder die investering is een gezonde democratie kwetsbaarOnderwijswetenschapper Thomas Klijnstra
Voor zijn onderzoek analyseerde Klijnstra teksten van 83 leerlingen uit de bovenbouw van het voortgezet onderwijs, met een gemiddelde leeftijd van 16 jaar. In totaal identificeerde hij 18 veelvoorkomende redeneerfouten. Veel van deze fouten herkent iedereen wel bij discussies met vrienden of collega’s, in de politiek of zelfs op sociale media, zoals:
Gelukkig kunnen leerlingen deze vaardigheid wel leren. Klijnstra ontwikkelde lesmateriaal, zoals redeneerschema’s, rubrics en kennisclips, die leerlingen en docenten helpen om complexiteit zichtbaar te maken en genuanceerder te redeneren. Dit praktijkgerichte materiaal wordt al toegepast in lerarenopleidingen en bij de ontwikkeling van het vernieuwde curriculum Maatschappijleer.
Dit proefschrift zou verplichte kost moeten zijn voor alle politiciHoogleraar uit de promotiecommissie (die het proefschrift van Klijnstra beoordeelde)
Volgens Klijnstra is sociaalwetenschappelijk redeneren een kernvaardigheid: het helpt jongeren maatschappelijke thema’s te begrijpen en bereidt hen voor op hun rol als burger in een democratie. ‘Redeneren is geen fastfood,’ zegt hij. ‘Het kost inspanning, denkkracht en oefening. Maar zonder die investering is een gezonde democratie kwetsbaar.’
Een van de hoogleraren uit de promotiecommissie benadrukte deze maatschappelijke relevantie: ‘Dit proefschrift zou verplichte kost moeten zijn voor alle politici.’
Thomas Klijnstra verdedigt zijn proefschrift ‘Rooted in Reasoning. Teaching students to reason about social problems’ op 12 september 2025 aan de Universiteit van Amsterdam.