For best experience please turn on javascript and use a modern browser!
You are using a browser that is no longer supported by Microsoft. Please upgrade your browser. The site may not present itself correctly if you continue browsing.
PhD candidate: Bregje Prent, MA

In een samenleving waarin door migratie en internet conflicterende perspectieven bij elkaar komen in het klaslokaal, is het van belang dat (geschiedenis)docenten zich vaardig en zelfverzekerd voelen om het onderwijsleergesprek over gevoelige onderwerpen in goede banen te leiden. Dit is geen gemakkelijk opdracht want hoe zorg je ervoor dat leerlingen hun mening geven, naar elkaar luisteren en dat de verschillende denkbeelden vervolgens op een historisch verantwoorde manier worden onderzocht? In dit onderzoek worden de benadering van dialogisch onderwijs en de expliciete instructie over multiperspectiviteit en de ethische dimensie aangedragen om het onderwijsleergesprek over gevoelige onderwerpen op een constructieve wijze te voeren. Een lessenserie op basis van deze principes geeft handvatten voor de professionalisering van docenten op dit gebied. De expliciete instructie over multiperspectiviteit en de ethische dimensie, zou een effect kunnen hebben op de mate waarin leerlingen in staat zijn om op een opbouwende manier deel te nemen aan het onderwijsleergesprek over gevoelige onderwerpen.

This project is part of an NWO PhD scholarship for teachers.

Begeleiders: Carla van Boxtel (promotor), Jannet van Drie (co-promotor) en Geerte Savenije (co-promotor).

Financiering: Dudoc-Alfa (Lerarenbeurs)

Prof. C.A.M. (Carla) van Boxtel

Supervisor

Dr J.P. (Jannet) van Drie

Supervisor

Dr. G.M. (Geerte) Savenije

Supervisor