Research Institute Child Development and Education
Het onderzoeksprogramma Onderwijswetenschappen brengt in kaart hoe onderwijs bijdraagt aan de ontwikkeling van cognitieve en sociaal-emotionele vaardigheden. Daarnaast ontwikkelen en testen we methoden die deze ontwikkeling versterken, waarbij zowel normale als abnormale ontwikkeling worden bestudeerd. Het onderzoeksprogramma bestaat uit 4 onderzoeksgroepen.
We richten ons op instructie- en leerprocessen in een aantal domeinen die de kern vormen van het curriculum in het primair en voortgezet onderwijs en op factoren op micro-, meso- en macroniveau die essentieel zijn voor de kwaliteit van deze processen.
Op microniveau spelen onder meer de kenmerken van leerlingen (sociaal-culturele achtergrond, geslacht, aanleg, zelfregulatie, motivatie) en de leerling-leerkrachtrelatie.
Op mesoniveau onderzoeken we het effect van schoolleiderschap op onderwijsvernieuwing.
Typische macroproblemen zijn onder meer gelijke kansen in relatie tot segregatie, selectieprocedures en voortijdig schoolverlaten.
De combinatie van micro-, meso- en macroniveaus van onderzoek is een onderscheidend kenmerk van het programma van onderwijswetenschappen als geheel. Onderzoekslijnen daarbinnen zijn:
Culturele en individuele verschillen, sociale resultaten
Het onderzoek van de onderzoeksgroep Onderwijswetenschappen wordt verricht in 4 onderzoeksgroepen. Klik op de links voor meer informatie over de onderzoeksgroepen en de lopende projecten.
De UvA gebruikt cookies voor het meten, optimaliseren en goed laten functioneren van de website. Ook worden er cookies geplaatst om inhoud van derden te kunnen tonen en voor marketingdoeleinden. Klik op ‘Accepteren’ om akkoord te gaan met het plaatsen van alle cookies. Of kies voor ‘Weigeren’ om alleen functionele en analytische cookies te accepteren. Je kunt je voorkeur op ieder moment wijzigen door op de link ‘Cookie instellingen’ te klikken die je onderaan iedere pagina vindt. Lees ook het UvA Privacy statement.