Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Het doel van het onderzoeksinstituut is het verwerven en ontwikkelen van wetenschappelijke kennis op het gebied van pedagogische en onderwijswetenschappen en deze kennis te verspreiden binnen en buiten de wetenschap.

Onderzoeksprogramma’s

Het Research Institute of Child Development and Education heeft twee onderzoeksprogramma's: Onderwijswetenschappen en Pedagogische wetenschappen.

Onderwijswetenschappen

Het onderzoeksprogramma Onderwijswetenschappen omvat empirisch onderzoek over leren, leerproblemen, instructie, de effecten van kenmerken van de lerende, specifieke onderwijskundige interventies en omgevingsfactoren op het verwerven en ontwikkelen van cognitieve and social-emotionele vaardigheden. Het onderzoek van de onderzoeksgroep Onderwijswetenschappen wordt verricht in 4 onderzoeksgroepen.

Pedagogische wetenschappen

Het onderzoeksprogramma Pedagogische wetenschappen omvat empirisch onderzoek naar cognitieve, sociaal-emotionele en lichamelijke ontwikkeling en de effecten van omgevingsfactoren en interventies op de ontwikkeling en het gedrag (normaal en abnormaal) van kinderen en adolescenten. Onderzoeksprogramma Pedagogische wetenschappen bestaat uit 4 onderzoeksgroepen:

ALLET

In het Amsterdam Lab for Language Education and Technology (ALLET) werken taaldocenten, lerarenopleiders en onderzoekers samen aan onderzoek dat zich richt op de integratie van digitale competenties in het talenonderwijs.

RCCS

Het Research Centre for Curriculum Studies (RCCS) is een samenwerkingsverband tussen SLO, het landelijk expertisecentrum voor het curriculum, en de Universiteit van Amsterdam. Vanuit de UvA is hierbij de afdeling Pedagogische en Onderwijswetenschappen betrokken. Het doel van deze samenwerking is om factoren die curriculumkeuzeprocessen beïnvloeden inzichtelijk te maken en deze processen te verbeteren.