Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!

Nieuws

Research Institute Child Development and Education

Hieronder vindt u onze nieuwsberichten in het Nederlands. Voor meer nieuws, zie ook de Engelstalige nieuwslijst op onze Engelstalige website.

Resultaten: 1 - 50 van 89
Resultaten: 1 - 50 van 89
  • Een man draagt zijn kind op zijn rug in het midden van chaos
    Ouderschap in de nasleep van oorlog en als vluchteling
    21 sep 2021
    Wereldwijd zijn er miljoenen ouders en hun kinderen die in oorlogsgebied leven of die hun huis zijn ontvlucht om elders veiligheid te zoeken. Hoe kunnen ouders hun kinderen grootbrengen wanneer ze de middelen zijn ...
  • Het Hybrid Learning Theatre van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde
    Didactische strategieën in online onderwijs: wat werkt?
    15 sep 2021
    Zowel docenten als studenten aan de UvA hebben geworsteld met het online onderwijs tijdens de Covid-19-pandemie. Docenten gebruikten verschillende strategieën om het leerproces van studenten te stimuleren en te ...
  • thumbnail voor de podcast
    Wetenschappers lanceren podcast Over Onderwijs & Opvoeding
    14 sep 2021
    In de podcast Over Onderwijs & Opvoeding delen onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam de laatste inzichten uit wetenschappelijk onderzoek. Wat weten we over het leren en ontwikkelen van kinderen, jongeren en ...
  • Helma Koomen (foto: Kirsten van Santen)
    Helma Koomen benoemd tot hoogleraar Professionele pedagogische relaties
    2 sep 2021
    Dr. Helma Koomen is benoemd tot hoogleraar Professionele pedagogische relaties, op de Kohnstammleerstoel, aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA).
  • NWO-Vidi van 800.000 euro voor 13 UvA-onderzoekers
    14 jul 2021
    De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft 13 ervaren onderzoekers van de UvA en Amsterdam UMC, locatie AMC, een Vidi-financiering van 800.000 euro toegekend. Hiermee kunnen zij de komende ...
  • Moeder helpt kind bij schoolwerk
    Hulp bij schoolwerk: wanneer voelen ouders zich daartoe in staat?
    25 jun 2021
    Door de coronacrisis moesten veel ouders opeens thuis onderwijs begeleiden. Dat was niet altijd makkelijk, want hoe geef je goed instructie en hoe houd je je kind bij de les? Orthopedagogen van de Universiteit van ...
  • Leerkracht grijpt in bij pesten
    Hoe helpen we leerkrachten pesten aan te pakken?
    18 jun 2021
    1 op de 10 leerlingen wordt regelmatig gepest. Leerkrachten spelen een sleutelrol in het aanpakken van pesten, maar voelen zich hier vaak onvoldoende toe in staat. ‘Leerkrachten hebben behoefte aan meer handvatten ...
  • DCD in PI Lelystad (foto: Folia, Daniël Rommens)
    ‘Underdogs’ gebaat bij hondentraining in gevangenis?
    25 mei 2021
    Gevangenissen over de hele wereld maken gebruik van hondentrainingsprogramma’s met de verwachting dat dit het welzijn en gedrag van gedetineerde mensen verbetert. Ondanks de populariteit van de programma’s is er nog ...
  • KNAW Early Career Partnership voor vier UvA-onderzoekers
    19 mei 2021
    UvA-onderzoekers Eddie Brummelman, Dimitri van den Meerssche, Fabiola Müller en Loes Pouwels hebben een KNAW Early Career Partnership toegekend gekregen. Zij krijgen de gelegenheid om een interdisciplinaire ...
  • mentor en jongere
    Sociale netwerken als tegengif tegen eenzaamheid
    29 apr 2021
    Jongeren lijden psychisch zwaar onder de coronacrisis. Om hen te helpen stelt orthopedagoog Levi van Dam met internationale collega’s voor om door jongeren zelfgekozen mentoren in te zetten uit hun eigen sociale ...
  • Wetenschappers delen advies met onderwijs om vertragingen door Covid-19 tegen te gaan
    23 apr 2021
    Wetenschappers van diverse universiteiten lanceren website en eerste adviezen van het Onderwijs OMT. Het Onderwijs-OMT geeft op basis van wetenschappelijke kennis een zo goed mogelijk advies aan het onderwijs: aan ...
  • FMG-wetenschappers ontvangen bijdrage voor wetenschapscommunicatie
    22 apr 2021
    Wetenschappers van de UvA-afdelingen Pedagogische & Onderwijswetenschappen en Politicologie / Communicatiewetenschap hebben een bijdrage van ieder 10.000 euro ontvangen van de Koninklijke Nederlandse Akademie van ...
  • Sociaal-emotionele vaardigheidstrainingen voor kinderen kunnen effectiever
    19 apr 2021
    De laatste decennia zijn er veel trainingen verschenen om sociaal-emotionele vaardigheden van kinderen te versterken. Vaak bestaan deze uit verschillende onderdelen, bijvoorbeeld oefeningen om de ander te begrijpen ...
  • een klas met leerkracht en kinderen
    Welke leerling raakt de leerkracht?
    13 apr 2021
    Een leerkracht kan veel plezier ervaren in het contact met leerlingen, maar ook frustratie als leerlingen de les verstoren. Onderwijswetenschapper Janneke de Ruiter onderzocht de emotionele interacties tussen ...
  • Peer van der Helm. Foto: Kirsten van Santen
    Peer van der Helm benoemd tot bijzonder hoogleraar Onderwijs en zorg in het speciaal onderwijs
    2 mrt 2021
    Dr. G.H.P. (Peer) van der Helm (1957) is benoemd tot bijzonder hoogleraar Onderwijs en zorg voor leerlingen met cognitieve beperkingen en gedragsproblemen in het speciaal onderwijs, aan de Faculteit der Maatschappij- ...
  • Jonge scholier hecht niet veel belang aan democratie
    2 mrt 2021
    Hoe denken scholieren in het voortgezet onderwijs over politiek en de democratische waarden – zoals vrijheid, gelijkheid, en solidariteit – in onze rechtstaat? Het Adolescentenpanel Democratische Kernwaarden en ...
  • jongeren in klas
    Welke rol speelt onderwijs bij burgerschapsvorming?
    10 feb 2021
    Burgerschap is de manier waarop wij deelnemen aan de maatschappij, zoals door te stemmen bij verkiezingen. In burgerschapsonderwijs oefenen leerlingen al op jonge leeftijd aan de democratie deel te nemen en met ...
  • Moskeeonderwijs kan met gerichte aanpak bijdragen aan integratie van Turks-Nederlandse jeugd
    2 feb 2021
    Moskeeonderwijs kan de integratie van Turks-Nederlandse jeugd zowel stimuleren als belemmeren, stelt onderwijskundige Semiha Sözeri in haar promotieonderzoek. De rol van moskeeonderwijs in de integratie is ...
  • Themapagina rond de Tweede Kamerverkiezingen 2021
    25 jan 2021
    In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen in maart, lanceert de Faculteit Maatschappij & Gedrag een themapagina die onderzoek en experts op dit thema uitlicht. Met elke week nieuwe items.
  • Hoe gaan Nederlandse gezinnen om met COVID-19?
    18 jan 2021
    Tot in ieder geval 9 februari zitten de meeste ouders met hun kinderen thuis. Hoe gingen gezinnen hier tijdens de eerste golf van de coronapandemie mee om? Onderzoekers van de vakgroep preventieve jeugdhulp en ...
  • Chris Kuiper benoemd tot bijzonder hoogleraar Intergenerationele overdracht van risico- en beschermende factoren in de opvoeding van jeugdigen
    7 jan 2021
    Dr. Chris Kuiper (1961) is per 1 januari benoemd tot bijzonder hoogleraar Intergenerationele overdracht van risico- en beschermende factoren in de opvoeding van jeugdigen aan de Faculteit der Maatschappij- en ...
  • Een volgende stap in veiligheids- en risicotaxatie van kindermishandeling
    5 jan 2021
    Kindermishandeling is wereldwijd een groot probleem met ernstige gevolgen voor veel kinderen. Om kindermishandeling te stoppen en te voorkomen zijn betrouwbare en valide instrumenten voor veiligheids- en ...
  • Wetenschap en scholen werken samen aan passend onderwijs
    15 dec 2020
    Veel leerlingen in het basisonderwijs krijgen extra ondersteuning in het kader van het Passend Onderwijs. Maar hoe weet je welke ondersteuning het beste werkt? Voor scholen is deze kennis belangrijk gezien hun ...
  • 25 onderzoekers UvA en Amsterdam UMC ontvangen Veni-subsidie van NWO
    5 nov 2020
    Maar liefst 25 onderzoekers van de UvA en het Amsterdam UMC ontvangen een Veni-subsidie van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). De subsidie bedraagt maximaal 250.000 euro per project. De ...
  • Huidige instrumenten meten ‘skills’ van leerlingen onvoldoende
    21 aug 2020
    Om op het werk, in de samenleving en privé goed te functioneren hebben we kennis, houdingen en vaardigheden nodig, zogenaamde skills. Maar hoe ontwikkel je die? Kun je die op school leren? Om hier antwoord op te ...
  • Complimenteren we elkaar genoeg of soms juist te veel?
    23 jul 2020
    De Westerse samenleving lijkt overtuigd van het nut van complimenten. We nemen aan dat als we mensen positieve feedback geven, we hen motiveren, hun zelfwaardering opkrikken en de onderlinge band versterken. Maar is ...
  • De impact van corona op jongeren
    25 jun 2020
    In samenwerking met het RIVM spraken UvA onderzoekers met 35 jongeren tussen de 16 en 24 jaar over de effecten van Corona. Wat is de impact geweest van de lockdown? Hoe denken de jongeren over de versoepelingen die ...
  • Minne Fekkes, bijzonder hoogleraar Sociale vaardigheden en weerbaarheid
    6 mei 2020
    Dr. M. Fekkes (1971) is benoemd tot bijzonder hoogleraar Sociale vaardigheden en weerbaarheid aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA). De leerstoel is ...
  • Hoe we sociale vaardigheidstrainingen voor kinderen nog beter kunnen maken
    24 mrt 2020
    We willen allemaal dat kinderen goed kunnen functioneren in sociale groepen. Voor kinderen die dit lastiger vinden, die bijvoorbeeld worden gepest of juist zelf agressief zijn, zijn er allerlei sociale ...
  • Joana da Silveira Duarte
    Joana da Silveira Duarte, bijzonder hoogleraar Wereldburgerschap en tweetalig onderwijs
    2 mrt 2020
    Dr. J. da Silveira Duarte (1977) is benoemd tot bijzonder hoogleraar Wereldburgerschap en tweetalig onderwijs aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA). De ...
  • Hoe houden we mensen in de stad psychisch heel?
    5 nov 2019
    Mensen die in de stad wonen, krijgen relatief vaak te maken met psychische problemen en aandoeningen zoals depressie, angst en verslaving. Meer dan 50 procent van de wereldbevolking leeft in stedelijk gebied en naar ...
  • Schalkwijk, Frans, hoogleraar FMG
    Frans Schalkwijk, bijzonder hoogleraar Forensische Orthopedagogiek
    25 sep 2019
    Dr. F.W. Schalkwijk (1957) is benoemd tot bijzonder hoogleraar Forensische Orthopedagogiek, in het bijzonder van de gewetensontwikkeling, aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit ...
  • Orobio De Castro, Bram, hoogleraar FMG, Orthopedagogiek: ontwikkelings- en opvoedingsproblemen
    Bram Orobio de Castro, hoogleraar Orthopedagogiek
    12 jul 2019
    Prof. dr. B. Orobia de Castro (1970) is benoemd tot hoogleraar Orthopedagogiek: ontwikkelings- en opvoedingsproblemen aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA).
  • Financiering uit programma Ideeëngenerator voor drie UvA-onderzoekers
    9 jul 2019
    De onderzoeksvoorstellen van drie wetenschappers van de UvA ontvangen financiering vanuit het programma Ideeëngenerator van de Nationale Wetenschapsagenda. Het gaat om de projecten van forensisch orthopedagoog ...
  • Gelijke kansen voor alle Amsterdammers?
    17 mei 2019
    Het vraagstuk van gelijke kansen verdient meer aandacht in Amsterdam. Alleen met een integrale visie op ongelijkheid kunnen we begrijpen hoe achterstanden ontstaan, welke gevolgen ze hebben en hoe onwenselijke ...
  • Gezin
    Risicofactoren slachtofferschap seksuele kindermishandeling blijken zeer divers
    30 apr 2019
    Veel verschillende factoren spelen een rol in het risico op slachtofferschap van seksuele kindermishandeling. De meest belangrijke risicofactoren blijken betrekking te hebben op ouderkenmerken, gezinskenmerken en ...
  • Baby houdt vinger vast van volwassene
    Ouders en ‘slim bedje’ kunnen baby troosten met sensorische stimuli
    25 apr 2019
    Hoe kunnen ouders hun huilende baby het beste troosten? Een combinatie van sensorische stimuli – in de vorm van inbakeren, geluid maken en bewegen – kan helpen, blijkt uit een nieuwe studie van SEIN, expertisecentrum ...
  • Sophie de Valk
Under Pressure
    Repressie belemmert effectieve behandeling jeugdzorg
    31 jan 2019
    Repressie in de residentiële jeugdzorg staat een effectieve behandeling van jongeren in de residentiële jeugdzorg in de weg. Dat blijkt uit het promotieonderzoek van Sophie de Valk over repressie in de jeugdzorg. ...
  • Cartoon van een jongen en een mentor
    Iedere jongere heeft recht op een JIM
    28 nov 2018
    Informele mentoren uit de directe omgeving (oom, tante, vriend of buurman) zijn van groot belang voor jongeren. Samenwerking met deze volwassenen kan zelfs uithuisplaatsing voorkomen. Met die insteek ontwikkelde Levi ...
  • NWO
    Drie startende wetenschapstalenten met Rubicon naar buitenland
    23 jul 2018
    Drie onlangs gepromoveerde onderzoekers van de UvA gaan onderzoek doen aan buitenlandse onderzoeksinstellingen met een Rubiconfinanciering van NWO. Het programma Rubicon is bedoeld om jonge, veelbelovende ...
  • NWO
    Veni-subsidie voor zevenentwintig UvA- en AMC-onderzoekers
    16 jul 2018
    De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft aan zevenentwintig pas gepromoveerde onderzoekers van de UvA en het AMC een Veni-subsidie toegekend. Het gaat om een subsidie van maximaal ...
  • diverse kinderen
    Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam
    12 jul 2018
    Leerkrachten hebben in toenemende mate te maken met divers samengestelde klassen. In grootstedelijke gebieden, zoals in de regio Amsterdam, doet deze ‘superdiversiteit’ een groot appèl op de competenties van ...
  • Moeder en baby
    Baby van ‘mind-minded’ ouder kan emoties beter reguleren
    20 jun 2018
    De meeste ouders vinden het belangrijk dat hun kinderen hun emoties leren reguleren, en bijvoorbeeld niet direct opgeven na een teleurstelling of hysterisch worden als ze hun zin niet krijgen. Een team van ...
  • Blozen onthult zelfverknochtheid narcistische kinderen
    7 jun 2018
    Narcistische kinderen blozen als ze niet het compliment krijgen dat ze denken te verdienen. Ze voelen zich dan onvoldoende gewaardeerd, maar geven dit niet toe, omdat ze zich groot willen houden. ‘Het geeft aan ...
  • Anxiety
    Ouderlijke aanraking kan sociale angst kind verminderen
    23 mei 2018
    Ouderlijke aanraking vermindert de aandacht van kinderen voor sociale dreiging en verhoogt het vertrouwen, vooral bij sociaal angstige kinderen. Daarmee zou aangeraakt worden door hun ouders de sociale angst van ...
  • Bos, Henny, hoogleraar FMG, Sexual and Gender diversity in Families and Youth
    Henny Bos, hoogleraar Sexual and Gender Diversity in Families and Youth
    28 feb 2018
    Mw. dr. H.M.W. Bos (1963) is benoemd tot hoogleraar Sexual and Gender Diversity in Families and Youth aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA).
  • NWO
    Elf wetenschappers UvA en AMC ontvangen Vici van 1,5 miljoen euro
    23 feb 2018
    De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft elf wetenschappers van UvA en AMC ieder 1,5 miljoen euro toegekend om de komende vijf jaar onderzoek te doen. De Vici-subsidie is een van de ...
  • Lisbeth Utens, hoogleraar AMC
    Zo optimaliseren we zorg voor kinderen met angststoornissen
    24 nov 2017
    Hoe bereiken we dat steeds meer kinderen zeggen: ‘Ik ben niet bang meer’? Op dit moment is cognitieve gedragstherapie de meest effectieve psychotherapie voor kinderen met angststoornissen. Helaas is zo’n 40% van de ...
  • Schoolbordwisser
    Nederlandse jongeren weten weinig over democratie
    7 nov 2017
    Nederlandse jongeren weten minder over democratie dan leeftijdsgenoten in vergelijkbare landen. Dat blijkt uit de International Civic and Citizenship Education Study (ICCS), een internationaal onderzoek naar ...
  • Hoe vormen kinderen een zelfbeeld?
    28 sep 2017
    Hoe vormen kinderen een beeld van zichzelf? Sociale relaties blijken cruciaal. Zo ontwikkelen kinderen hogere zelfwaardering als ze warmte van hun ouders ontvangen. En ontwikkelen ze juist lagere zelfwaardering als ...