Het expertisecentrum voert praktijkgestuurd onderzoek uit waarbij het begin- en eindpunt liggen in praktische toepassingen in de jeugdzorg. Expertisecentrum Fortho biedt hoogwaardig wetenschappelijk onderzoek, maar wel gericht op de wensen en behoeften van de praktijk.
Het Research Centre for Curriculum Studies (RCCS) is een nieuw samenwerkingsverband tussen SLO, het landelijk expertisecentrum voor het curriculum, en de Universiteit van Amsterdam. Het doel van deze samenwerking is om factoren die curriculumkeuzeprocessen beïnvloeden inzichtelijk te maken en deze processen te verbeteren.
In het Amsterdam Lab for Language Education and Technology (ALLET) werken taaldocenten, lerarenopleiders en onderzoekers samen aan onderzoek dat zich richt op de integratie van digitale competenties in het talenonderwijs.
Het LEMM is een samenwerkingsverband van de UvA-ILO, VU Lerarenacademie, HvA Onderwijs en Opvoeding en IPABO Amsterdam/Alkmaar. Het LEMM geeft het vakdidactisch tijdschrift DiMensies en vakdidactische handboeken uit, organiseert nascholingen en voert projecten uit in opdracht van onder andere SLO, vakverenigingen en het Ministerie.
De Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam Primair Onderwijs (WOA-PO) is een netwerk van Amsterdamse basisschoolbesturen, opleidingen en kennisinstellingen die sinds 2016 gezamenlijk praktijkgericht onderzoek doen naar thema's die van belang zijn in een grootstedelijke omgeving.
In de Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam (WOA) doen scholen en opleidings- en kennisinstellingen sinds 2017 samen onderzoek dat een bijdrage levert aan de kwaliteit van het Amsterdamse onderwijs, aan het toerusten van leraren voor het lesgeven in een grootstedelijke context, én aan onderwijskundige theorievorming. De lopende projecten richten zich daarbij op het versterken van metacognitie en zelfregulatie van vo-leerlingen en mbo-studenten in de Amsterdamse context.
Expertisecentrum dat wetenschappelijk onderzoek, onderwijs, en praktijk op het gebied van leerproblemen samenbrengt. Als Academische Werkplaats richten we ons op het verbeteren van ondersteuning voor kinderen en jongeren met leerproblemen, zoals dyslexie en dyscalculie. Door intensieve samenwerking tussen onderzoekers, professionals en beleidsmakers bouwen we bruggen tussen wetenschap en praktijk om concrete impact te maken in het onderwijs en de zorg. Daarnaast dragen we bij aan het opleiden van (toekomstige) professionals.
UvA minds biedt specialistische geestelijke gezondheidszorg (SGGZ) aan kinderen, jongeren en jongvolwassenen (en hun ouders) met psychische problemen in Amsterdam en vanaf april 2024 ook in Zaandam. Ze bieden behandeling voor angst, tics, trauma, dwang, depressie, ADHD, autisme en selectief mutisme in de vorm van individuele behandeling, groepsbehandeling, oudertraining en ouderbegeleiding.