Fortho is het wetenschappelijk onderzoeksinstituut voor jeugd- en gezinsproblemen van de Universiteit van Amsterdam. Bij Fortho houden we ons bezig met kennisontwikkeling, kennisverspreiding, en kennisuitwisseling. Een belangrijk deel van ons onderzoek richt zich op het vaststellen van de effectiviteit van interventies en de ontwikkeling en validering van instrumenten voor diagnostiek. Met onze producten en diensten hebben we als doel om het evidence-based handelen van praktijkinstellingen te bevorderen.
We hebben zeer ruime ervaring in de ontwikkeling en validatie van instrumenten ter ondersteuning van besluitvorming in de jeugdzorg.
De ARIJ is bedoeld om de directe onveiligheid van kinderen vast te stellen èn om het risico op toekomstige kindonveiligheid te schatten. De ARIJ omvat onderdelen voor:
De CFRA-NL is de Nederlandse versie van de California Family Risk Assessment (CFRA). Het doel van dit instrument is het risico op kindermishandeling in te schatten.
Download hier meer informatie over de CFRA-NL (Nederlands- en Engelstalige artikelen, het instrument en de handleiding).
De ERBIJ meet (a) het algemene risico op delicten bij jongvolwassenen en (b) de mate van veranderbaarheid van het risico op delicten. De ERBIJ is gebaseerd op de RISc (Recidieve Inschattings Schalen; Adviesbureau Van Montfoor, 2007). De belangrijkste verschillen tussen de ERBIJ en de RISc zijn:
Download hier meer informatie over de ERBIJ (wetenschappelijke verantwoording en het instrument).
Zojuist een risicotaxatie-instrument gedownload? Vul onderstaand formulier in en krijg bij een update de nieuwste versie van ARIJ, CFRA-NL of ERBIJ toegestuurd!
De ARIJ light training biedt een korte kennismaking met de instrumenten. De training bevat uitleg over het gebruik, de achtergrond en laatste ontwikkelingen. In de training wordt geoefend met de ARIJ-Risicotaxatie aan de hand van casuïstiek. Na het volgen van deze training hebben de deelnemers meer inzicht waarom de ARIJ van belang is, hoe de ARIJ werkt en hoe het instrument ondersteunend is in het terugdringen van onveiligheid van kinderen.
In Dé ARIJ training wordt ARIJ geïntroduceerd en toegelicht. De training biedt een kennismaking met de instrumenten en uitleg over het gebruik, de achtergrond en laatste ontwikkelingen. In deze training is er naast kennismaking met de ARIJ ook aandacht voor de plaatsing van de ARIJ in het hulpverleningsproces. Er wordt eveneens kort aandacht besteed aan de samenhang tussen de ARIJ, de Meldcode en andere instrumenten zoals de Zelfredzaamheid-Matrix. Na de training wordt een toets toegestuurd, waarin alle informatie samenkomt. Deze toets wordt door de deelnemer individueel gemaakt en door de trainer van persoonlijke feedback voorzien. Na het volgen van deze training kunnen de deelnemers de ARIJ gebruiken in hun hulpverleningstrajecten én hebben deelnemers zicht op hun bekwaamheid in het gebruik van de ARIJ.
De ARIJ Pro training bestaat uit twee dagdelen van elk 3 uur. De Pro training richt zich op het beheersen van de ARIJ, het gebruik van de ARIJ in het hulpverleningsproces én de gesprekstechnieken om kind onveiligheid uit te vragen en bespreekbaar te maken. Tevens is er tijdens deze training de mogelijkheid voor deelnemers om eigen casuïstiek in te brengen. Tussen de twee bijeenkomsten in krijgen de deelnemers de gelegenheid om te oefenen met de ARIJ aan de hand van een casus. Deze casus wordt centraal besproken op de tweede bijeenkomst. De Pro training wordt afgerond met een reflectieopdracht die weergeeft wat de deelnemer geleerd heeft. Na het volgen van deze training kunnen de deelnemers de ARIJ plaatsen in hun hulpverleningstrajecten, hebben zij zicht op hun bekwaamheid in het gebruik van de ARIJ en hebben zich gesprekstechnieken eigen gemaakt voor het bespreken van veiligheid in het gezin.
Prof. dr. Geert Jan Stams is hoogleraar in de Forensische Orthopedagogiek. Hij heeft expertise op het gebied van jeugddelinquentie, kindermishandeling en kinderverwaarlozing. Daarnaast heeft Stams uitgebreide kennis over jeugdbeleid, residentiële jeugdzorg, de kwaliteit van opvoeder-kind-relaties en gehechtheid, morele ontwikkeling, pleegzorg en adoptie, en preventieve en curatieve (justitiële) interventies, waaronder sociale netwerkinterventies zoals het familienetwerkberaad en het toewijzen van een mentor uit het eigen sociale netwerk. Ook heeft hij expertise in ervaringsgerichte interventies waarin bijvoorbeeld sport en muziek een sleutelrol spelen. Op al deze gebieden verrichtte Stams veelvuldig experimenteel en longitudinaal onderzoek onder praktijk-representatieve condities. Tot slot heeft hij talrijke kwalitatieve en kwantitatieve overzichtsstudies uitgevoerd en was hij veelvuldig betrokken bij ontwikkelings- en valideringsonderzoek van meetinstrumenten, waaronder instrumenten voor het meten van residentieel leefklimaat, gehechtheidsrelaties en moreel oordelen.
Dr. Claudia van der Put heeft een achtergrond in de forensische orthopedagogiek, communicatiewetenschap en methoden en technieken van sociaal wetenschappelijk onderzoek. Claudia zet zich in voor een verbetering van de klinische praktijk door toepassing van evidence-based methoden en interventies. Haar onderzoek is met name gericht op instrumentontwikkeling (voor screening, veiligheidstaxatie, en risicotaxatie) en interventieonderzoek. Claudia heeft ruime ervaring met het leiden van landelijke onderzoeksprojecten zoals het consortium Effectief vroegtijdig ingrijpen ter voorkoming van kindermishandeling. Ook heeft zij ruime ervaring met het ontwikkelen en valideren van instrumenten waarvan enkele in heel Nederland worden gebruikt zoals het LIJ en de ARIJ. Tot slot heeft Claudia expertise in het analyseren van grote datasets en het toepassen van innovatieve statistische technieken.
Contact opnemen met Fortho? Neem dan contact op met Claudia van der Put.