Kansongelijkheid in het onderwijs is een ‘wicked problem’: ondanks de investering van veel geld en moeite in de afgelopen jaren, blijkt het lastig om onderwijsongelijkheid te verminderen. Individuele actoren voelen niet altijd de verantwoordelijkheid, de eigenaarschap en/of de ‘agency’ om het probleem aan te pakken. Het aanpakken ervan vereist een collectieve inzet die soms kan botsen met individuele belangen. Als zodanig kan onderwijsongelijkheid van kansen worden gezien als een collectief actieprobleem.
Het doel van dit project is om in kaart te brengen hoe verschillende actorgroepen (zoals leerkrachten, ouders en lokale bestuurders) tegen dit probleem aankijken, en welke mogelijkheden en obstakels zij ervaren bij het realiseren van gelijke kansen. Bovendien willen we achterhalen of het vormen van een collectief actienetwerk, met behulp van het spelen van een ‘serious policy game’, bijdraagt aan de individuele en collectieve agency van verschillende actoren.
Dit project is gefinancierd door het NRO (Nederlands Regieorgaan Onderwijsonderzoek).
De UvA gebruikt cookies voor het meten, optimaliseren en goed laten functioneren van de website. Ook worden er cookies geplaatst om inhoud van derden te kunnen tonen en voor marketingdoeleinden. Klik op ‘Accepteren’ om akkoord te gaan met het plaatsen van alle cookies. Of kies voor ‘Weigeren’ om alleen functionele en analytische cookies te accepteren. Je kunt je voorkeur op ieder moment wijzigen door op de link ‘Cookie instellingen’ te klikken die je onderaan iedere pagina vindt. Lees ook het UvA Privacy statement.