In het Amsterdam Lab for Language Education and Technology (ALLET) werken taaldocenten, lerarenopleiders en onderzoekers samen aan onderzoek dat zich richt op de integratie van digitale competenties in het talenonderwijs.

De wereld is de afgelopen 25 jaar digitaler, technologischer, diverser en dynamischer geworden. Ook het talenonderwijs heeft de opdracht om leerlingen voor te bereiden op de digitale competenties die ze nodig hebben om goed te kunnen functioneren op de arbeidsmarkt, in de maatschappij en in hun persoonlijk leven.

ALLET brengt expertise vanuit praktijk en wetenschap samen waardoor het taalonderwijs versterkt wordt en aansluit bij de kennis en vaardigheden die leerlingen nodig hebben.

Onderzoeksthema's

Om leerlingen voor te bereiden op deelname aan de samenleving van de 21e eeuw richt ALLET zich op de ontwikkeling van didactiek rondom digitale competenties waaronder kennis, vaardigheden en attitudes in het taalonderwijs. Dit doet ALLET vanuit twee perspectieven: het uitvoeren van onderzoek en samenwerking met docenten en andere educatieve partners.

• Vakdidactisch en pedagogisch onderzoek:

We onderzoeken welke didactiek een effectieve bijdrage kan leveren aan de ontwikkeling van digitale competenties binnen het talenonderwijs.

• Docentprofessionalisering en samenwerking:

We organiseren nascholingen en begeleidingstrajecten voor schoolsecties in samenwerking met verschillende educatieve partners (Taalwijs, Gooise Scholenfederatie, Alfagamma-partners, Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam).

Lopende onderzoeksprojecten

Gelijke kansen door taalonderwijs

Ons streven is om taalonderwijs te realiseren waardoor alle leerlingen gelijke kansen krijgen om deel te nemen aan een sterk geglobaliseerde en gedigitaliseerde samenleving. Om dit te realiseren richt ALLET zich op taalonderwijs waarbij drie elementen leidend zijn:

• Cultuur en begrip: Taal moet een brug slaan tussen mensen en hun diversiteit aan culturen. Onze visie richt zich op het bevorderen van intercultureel begrip en respect.
  • Wetenschap en vakmanschap: In ons onderzoek brengen we inzichten vanuit empirisch onderzoek samen met inzichten en ervaringen vanuit de praktijk. De handelingskennis van de docent is hierbij even waardevol als wetenschappelijke inzichten.
  • Inclusiviteit: We streven naar inclusieve technologie zodat iedereen de kans heeft om toegang te krijgen tot het leren en het onderwijzen van vreemde talen.
  • Marrit van de Guchte

Marrit van de Guchte is vakdidactica Duits en onderzoeker op het gebied van moderne vreemdetalenonderwijs aan de Universiteit van Amsterdam. Haar onderzoek richt zich op technologie in het moderne vreemdetalenonderwijs en taakgericht taalonderwijs. Samen met Eline van Batenburg is zij de host van de podcast Taal gewoon doen!

Dr. M. (Marrit) van de Guchte

Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen

Programme group: Domain Specific Learning

• Daphne van Weijen

Daphne van Weijen is docent-onderzoeker binnen de vakgroep Domein Specifiek Leren aan de Universiteit van Amsterdam. Haar onderzoek richt zich op schrijfvaardigheid in moedertaal en moderne vreemde talen. Daarnaast begeleidt zij onderzoek van docenten binnen de WOAvo/ mbo en het Education Research Fellows programma binnen de UvA.

Dr. D. (Daphne) van Weijen

Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen

Programme group: Domain Specific Learning

• Maurice Schols

Maurice Schols is onderzoeker bij de onderzoeksgroep Domein Specifiek Leren aan de Universiteit van Amsterdam en vakdidacticus Engels bij de interfacultaire lerarenopleiding. Zijn onderzoek richt zich op de technologische professionalisering van leraren, First Person View technologie (FPV) en de inzet van Generatieve AI in het taalonderwijs.

• Paul Halma

Paul Halma is docent Duits op het Roland Holst College in Hilversum en daarnaast lerarenopleider Duits en Frans aan de Hogeschool van Amsterdam. Hij geeft hier les in onder andere cultuur en mediadidactiek en communicatief taalonderwijs. Tevens was hij docentonderzoeker binnen het NRO-onderzoeksproject Doeltaal digitaal.

• Dex Vogel

Dex Vogel is docent Frans op het Roland Holst College in Hilversum. Daarnaast is hij educatief auteur bij Malmberg voor de lesmethode Bravoure.

• Laurens Runderkamp

Laurens Runderkamp is docent Duits en geschiedenis aan het Spinoza20first in Amsterdam. Daarnaast is hij lid van de vakvernieuwingscommissie (SLO) en syllabuscommissie (CvtE) voor de moderne vreemde talen.

Contact

Om in contact te komen met ALLET, stuur een e-mail naar één van de onderzoekers: