Orthopedagoog Levi van Dam is mede-initiatiefnemer van ‘We Spark the World’, challenges waarmee jongeren online en in de klas hun dankbaarheid trainen en zo mentaal sterker kunnen worden. 'Jongeren worden veerkrachtiger als zij contact hebben met andere jongeren, familieleden en buurtgenoten, zo blijkt ook uit onderzoek. Als zij hun dankbaarheid uiten naar deze sociale (steun-)relaties, geeft dat een impuls aan hun positiviteit. Dit geldt voor degene die de dankbaarheid uit en óók voor de ontvanger.'
jongeren worden uitgedaagd mee te doen aan de challenge

Het mentale welzijn van jongeren heeft door corona flinke klappen gekregen. Meer dan de helft van de studenten ervaart psychische klachten en ook vóór corona waren de vele burn-outs onder jongeren al zorgwekkend. Omdat uit onderzoek bekend is dat contact met andere jongeren, familieleden en buurtgenoten heel belangrijk is en het uiten van dankbaarheid een impuls geeft aan positiviteit, lanceert orthopedagoog Levi van Dam samen met andere organisaties deze challenges voor jongeren.

Levi van Dam