Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Vragenlijsten worden vaak gebruikt om te bepalen of personen een uitgebreidere klinische beoordeling, een formele diagnose of een interventie of behandeling nodig hebben.

Zo kunnen kinderen worden gescreend op gedragsproblemen, ouders op opvoedingspraktijken die kinderen in gevaar kunnen brengen, of leerkrachten op hun eigen geestelijke gezondheidsproblemen. Screening speelt een cruciale rol om ervoor te zorgen dat uitgebreide beoordelingen en interventies alleen worden aangeboden aan degenen die ze echt nodig hebben, waardoor het proces zowel kosteneffectief als tijdbesparend is.

Vragenlijst

Om bijvoorbeeld kinderen te identificeren die baat kunnen hebben bij een verdere ontwikkelingsbeoordeling, kunnen ouders of verzorgers de Ages and Stages Questionnaires (ASQ) invullen, waarmee belangrijke aspecten van de ontwikkeling van kinderen worden gescreend, zoals communicatie, motorische vaardigheden en sociaal functioneren. Kinderen die mogelijk een ontwikkelingsachterstand hebben, worden onderworpen aan uitgebreidere klinische beoordelingen.

Kortere screeninginstrumenten

In klinisch onderzoek en de praktijk kunnen lange vragenlijsten een last zijn voor patiënten en zorgverleners, waardoor dergelijke beoordelingen niet vaak worden gebruikt. De eenvoudige oplossing, die in de praktijk vaak wordt gebruikt, is het gebruik van kortere screeninginstrumenten. Hoewel het gebruik van korte screeninginstrumenten nuttig kan zijn in situaties met beperkte tijd, kan het inkorten van tests ten koste gaan van de nauwkeurigheid van de resultaten.  De sleutel tot efficiënte screening is het vinden van de juiste balans tussen zo nauwkeurig mogelijk zijn (d.w.z. voorspellende validiteit) en tegelijkertijd een tijdsefficiënte en snelle beoordeling. 

Computerized Adaptive Testing (CAT)

Deze studie presenteert het potentiële nut van een nieuwe Computerized Adaptive Testing (CAT)-methode die kan leiden tot korte tests die nog steeds een hoge voorspellende validiteit hebben. Met CAT worden de vragen die aan de testpersoon worden getoond in realtime geselecteerd op basis van de status van de persoon. Bij CAT-screening zijn het aantal en de volgorde van de vragen die elke testdeelnemer krijgt afhankelijk van zijn of haar individuele toestand of de ernst van de symptomen. Onderzoekers hebben vastgesteld dat deze methode kan worden verbeterd met behulp van een nieuwe aanpak, namelijk ‘latent-class and sum score based Computerized Adaptive Testing'. Uit de studie bleek dat deze nieuwe methode beter in staat was om de juiste vragen te identificeren en om geldige screeningsresultaten te garanderen dan bestaande methoden.  

Dit onderzoek is gepubliceerd in het tijdschrift Quality of Life Research, waarin de methode wordt geïllustreerd aan de hand van screening op depressie.