Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Prof. dr. C.G. (Catherine) van Beuningen

Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen
Programme group: Domain Specific Learning

Bezoekadres
  • Nieuwe Achtergracht 127
Postadres
  • Postbus 15776
    1001 NG Amsterdam
  • Publicaties

    2025

    • Taylor-Plomp, L. A., Fukkink, R. G., Oostdam, R. J., & van Beuningen, C. G. (in press). Careful Whisper: Using eCoaching and a Feedback Taxonomy to Provide Practicum Feedback for Preservice Teachers. Australian Journal of Teacher Education.

    2024

    • van Beuningen, C. G., van Popta, M., & Smit, J. (2024). Assessment Study: Lesson Study als methodiek voor het ontwerpen van en leren over Functioneel Meertalig Assessment. Pedagogische Studien, 101(3), 213-239. https://doi.org/10.59302/gzrytf30

    2012

    2010

    2008

    • van Beuningen, C. G., de Jong, N. H., & Kuiken, F. (2008). Het effect van directe en indirecte correctieve feedback op schrijfproducten van vmbo-t leerlingen. Toegepaste Taalwetenschap in Artikelen, 80, 63-74, 89. [details]
    • van Beuningen, C. G., de Jong, N. H., & Kuiken, F. (2008). The effect of direct and indirect corrective feedback on L2 learners’ written accuracy. ITL-Review of Applied Linguistics, 156, 279-296. https://doi.org/10.2143/ITL.156.0.2034439 [details]

    2009

    • van Beuningen, C. (2009). De rode pen werkt! Over het effect van correctieve feedback op de schrijfvaardigheid van tweedetaalleerders. In B. Bossers (Ed.), Vakwerk 6: achtergronden van de NT2-lespraktijk: lezingen conferentie Hoeven 2010 (pp. 75-88). BV NT2. http://www.bvnt2.org/activiteiten/publicaties [details]

    2019

    2012

    • van Beuningen, C. (2012). Het nut van de rode pen: of, hoe en wanneer correctie bijdraagt aan de schriftelijke taalvaardigheid van tweedetaalleerders. Levende Talen Tijdschrift, 13(4), 3-12. [details]

    2011

    • van Beuningen, C. (2011). De rode pen werkt: over het effect van correctieve feedback op de schrijfvaardigheid van tweedetaalleerders. Les, 29(169), 24-27. [details]

    2019

    • Andringa, S. J., & van Beuningen, C. (2019). De rol van onderzoek in de professionalisering van NT2-docenten: een verkenning van de huidige praktijk en een initiatief voor de toekomst. Paper presented at Het vakmanschap van de NT2-docent, Utrecht.

    2016

    • van Beuningen, C., & Oostdam, R. J. (2016). Investigating the effectiveness of direct and indirect written corrective feedback beyond 'one-shot-treatment'. Paper presented at EARLI SIG Writing Conference, Liverpool, United Kingdom.

    2015

    • van Beuningen, C., Martens, A., & Oostdam, R. J. (2015). How do individual differences mediate learners' receptivity to direct and indirect written corrective feedback?. Paper presented at Annual Conference of the European Second Language Association, Aix-en-Provence, France.

    2012

    • van Beuningen, C. G., Andringa, S. J., Olsthoorn, N. M., Schoonen, J. J. M., & Hulstijn, J. H. (2012). Predictors of age-related differences in native speaker listening. Poster session presented at Anéla Conferentie 2012.

    Prijs / subsidie

    Lidmaatschap / relevante positie

    • van Beuningen, C. G. (2012). Board member, Anéla (Nederlandse Vereniging voor Toegepaste Taalwetenschap), www.anela.nl.
    • van Beuningen, C. G. (2011). Member of Board, Anéla (Nederlandse Vereniging voor Toegepaste Taalwetenschap), www.anela.nl.

    Mediaoptreden

    Spreker

    • Andringa, S. (speaker) & van Beuningen, C. (speaker) (6-9-2018). Dutch second and foreign language educators’ engagement with L2 researchClosing the gap between research and practice, EuroSLA, Muenster.
    • van Beuningen, C. G. (speaker) & Kuiken, F. (speaker) (5-4-2013). Op weg naar correct en complex taalgebruik in geschreven teksten. Praktische implicaties van onderzoek naar de schrijfvaardigheid van moedertaal- en tweedetaalleerders, Mastercourse Succesfactoren van taalvaardigheid in het voortgezet onderwijs. Illustere School, UvA., Amsterdam.
    • van Beuningen, C. G. (speaker), Andringa, S. J. (speaker), Olsthoorn, N. M. (speaker), Schoonen, J. J. M. (speaker) & Hulstijn, J. H. (speaker) (16-3-2013). Predictors of age-related differences in native speaker listening: a multivariate approach, AAAL conference, Dallas.
    • Andringa, S. J. (speaker), van Beuningen, C. G. (speaker) & Hoek, P. (speaker) (10-11-2012). Luistervaardigheid toetsen: Wat maakt een toetsvraag moeilijk of juist makkelijk?, Lescongres, Amsterdam.
    • Hulstijn, J. (speaker), van Beuningen, C. (speaker), Andringa, S. (speaker), Olsthoorn, N. (speaker) & Schoonen, R. (speaker) (6-9-2012). An empirical approach to the logical problem of first and second language acquisition, Annual Conference of the European Second Language Association, Poznań, Poland.
    • Andringa, S. J. (speaker) & van Beuningen, C. G. (speaker) (9-6-2012). Wat maakt een goede luisteraar?, NT2-conferentie Beroepsvereniging van docenten Nederlands als Tweede Taal, Hoeven.
    • van Beuningen, C. G. (speaker) (25-4-2012). Een carrière in taalkundig onderzoek?, Information session on MA programs and career opportunities, Utrecht University, Utrecht University.
    • Andringa, S. J. (speaker), Hulstijn, J. H. (speaker), Schoonen, R. (speaker), van Beuningen, C. G. (speaker) & Olsthoorn, N. M. (speaker) (24-3-2012). Determinants of success in listening proficiency, AAAL conference, Boston.
    • van Beuningen, C. G. (speaker) (24-2-2012). Evidence on the effectiveness of comprehensive written corrective feedback, Graduate program in applied linguistics and language acquisition in multilingual contexts, University of Barcelona, Spain.
    • van Beuningen, C. G. (speaker) (15-3-2011). De rode pen werkt! Over het effect van correctie op de schriftelijke taalvaardigheid van tweedetaalleerders, Taalkundemarkt, Amsterdam (UvA).
    • van Beuningen, C. G. (speaker) (15-2-2011). Een carrière in taalkundig onderzoek?, Carrièreavond Awater (studievereniging voor Utrechtse neerlandici), Utrecht (UU).
    • van Beuningen, C. G. (invited speaker) (28-12-2010). De rode pen werkt! Over het effect van directe en indirecte feedback op schrijfproducten van tweedetaalleerders, Studiedag MBO taalcoach Academie. Taalbeleid Nederlands in de praktijk, Amersfoort. http://itta.nl.netmasters13.netmasters.nl/mbotaalcoach/
    • van Beuningen, C. G. (invited speaker) (20-11-2010). Corrigeren? JA! Over het effect van correctieve feedback op de schrijfvaardigheid van anderstalige leerlingen in het voortgezet onderwijs, Het Schoolvak Nederlands 24, Gent. http://www.hetschoolvaknederlands.org/
    • van Beuningen, C. G. (speaker) (10-9-2010). The effectiveness of comprehensive error correction in promoting L2 written accuracy, Eurosla 20, Heidelberg, Germany. http://www.ph-heidelberg.de/org/sig2010/about.htm
    • van Beuningen, C. G. (speaker) (3-9-2010). Evidence in support of comprehensive error correction in L2 writing, Eurosla 20, Reggio Emilia, Italy. http://eurosla.org/eurosla20home.html
    • van Beuningen, C. G. (invited speaker) (5-6-2010). De rode pen werkt! Over het effect van correctieve feedback op de schrijfvaardigheid van tweedetaalleerders, 5e BVNT2 conferentie, Hoeven. http://www.bvnt2.org/activiteiten/conferentie-2010
    • van Beuningen, C. G. (speaker) (6-3-2010). Exploring short and long term effects of error correction on accuracy and complexity in L2 writing, AAAL 2010, Atlanta, US. http://www.aaal.org/
    • van Beuningen, C. G. (speaker) (26-11-2009). De rode pen werkt!, Studiedag Fontys Hogeschool Tilburg (invited), Tilburg.
    • van Beuningen, C. G. (speaker) (24-8-2009). Investigating the efficacy of direct and indirect corrective feedback in Dutch multilingual classrooms, Earli 2009, 13th Biennial Conference. Fostering Communities of Learners, Amsterdam. http://www.earli2009.org
    • van Beuningen, C. G. (speaker) (21-1-2009). Werkt de rode pen? Over het effect van directe en indirecte correctieve feedback, Tac studiedag 2009 (invited), Tilburg University.
    • van Beuningen, C. G. (speaker) (20-11-2008). De rode pen werkt! Over het effect van directe en indirecte correctieve feedback, Lecture within MA module 'Taal & Academische vaardigheden' (invited), Hogeschool van Amsterdam, Amsterdam, the Netherlands.
    • van Beuningen, C. G. (speaker) (10-11-2008). De rode pen werkt! Over het effect van directe en indirecte correctieve feedback, Lecture within BA module 'Tweedetaalverwervingstheorieën' (invited), University of Amsterdam, Amsterdam, the Netherlands.
    • van Beuningen, C. G. (speaker) (28-10-2008). De rode pen werkt! Over het effect van directe en indirecte correctieve feedback, Lecture within MA module 'Leermiddelenontwikkeling' (invited), University of Amsterdam, Amsterdam, the Netherlands.
    • van Beuningen, C. G. (speaker) (24-8-2008). The effect of corrective feedback on writing in the multilingual classroom, AILA 2008, University Duisburg-Essen, Germany. http://www.aila2008.org
    • van Beuningen, C. G. (speaker) (11-6-2008). The effectiveness of two types of error correction in Dutch multilingual classrooms, SIG Writing 2008, Lund University, Sweden. http://conference.sol.lu.se/sigwriting-2008/
    • van Beuningen, C. G. (speaker) (18-4-2008). Het effect van correctieve feedback op schrijfproducten van vmbo-t leerlingen, Anéla Voorjaarsstudiedag 2008 (invited), Leiden University, Leiden. https://www.surfgroepen.nl/sites/expertisecentrum-mvt/Shared%20Documents/Abstracts%20Anela/Van%20Beuningen.pdf
    • van Beuningen, C. G. (speaker) (22-2-2008). The effect of corrective feedback on written output in content-based language instruction, Santa Barbara Conference on Writing Research 2008, Santa Barbara, US. http://www.writing.ucsb.edu/wrconf08/
    • van Beuningen, C. G. (speaker) (25-1-2008). The effectiveness of two types of error correction and writing practice, Anéla Juniorendag 2008, Tilburg University, Tilburg, the Netherlands. http://www.anela.nl
    • van Beuningen, C. G. (speaker) (21-9-2007). The effect of corrective feedback on written output in content-based (second) language instruction, ACLC, NAP-dag, Universiteit van Amsterdam, Amsterdam.
    • van Beuningen, C. G. (speaker) (27-4-2007). Het effect van feedback op schrijfproducten binnen taalgericht vakonderwijs, Leerstoelgroep vergadering Nederlandse Taalkunde, Universiteit van Amsterdam, Amsterdam.
    • van Beuningen, C. G. (speaker) (20-4-2007). Het effect van feedback op schrijfvaardigheid vanuit een wetenschappelijk perspectief, Studiedag bv NT2: Het geven van feedback bij NT2 lessen, Alkmaar. http:/www.bvnt2.org/
    • van Beuningen, C. G. (speaker) (6-2-2007). Het effect van feedback op schrijfproducten binnen taalgericht vakonderwijs, CASLA-meeting, Universiteit van Amsterdam, Amsterdam.
    This list of publications is extracted from the UvA-Current Research Information System. Questions? Ask the library or the Pure staff of your faculty / institute. Log in to Pure to edit your publications. Log in to Personal Page Publication Selection tool to manage the visibility of your publications on this list.
  • Nevenwerkzaamheden
    • Hogeschool van Amsterdam
      Lector Taalontwikkeling en Meertaligheid, Faculteit Onderwijs en Opvoeding