Mijn onderzoek richt zich op de dilemma’s waarmee docenten Klassieke Talen (KT) worden geconfronteerd bij de keuze van teksten voor het curriculum en het schoolexamen. Docenten KT uiten toenemend de wens om niet-canonieke teksten te integreren, maar praktische uitdagingen en dilemma’s zoals het ontbreken van materiaal en de keuze tussen nieuwe auteurs en de traditionele canon bemoeilijken dit proces.
De studie beoogt de keuzes en dilemma’s van docenten KT wetenschappelijk en maatschappelijk te kaderen, in kaart te brengen, te duiden en een curriculumkeuze-instrument te ontwikkelen. De vier studies omvatten literatuuronderzoek en case-studies met betrekking tot de (onderwijs)canon, PTA-analyse en enquête over gelezen teksten, interviews met docenten KT, en het ontwerp van een curriculumkeuze-instrument. Het doel van dit instrument is het ondersteunen van docenten bij het opstarten van de professionele dialoog en het nemen van beredeneerde beslissingen over de inclusie van canonieke en niet-canonieke teksten in het curriculum KT.
Humboldt-Universität zu Berlin
Wissenschaftlicher Mitarbeiter (research assistant) mei 2016 – december 2017 (1 jaar 8 maanden)
Institut für Klassische Philologie
Nationale Academie voor Media en Maatschappij
Nationale MediaCoach, Nationale Opleiding MediaCoach · (2020 – 2020)
Universiteit Leiden
Master of Education – MEd, Opleiding leraar voortgezet onderwijs eerste graad in Latijn en klassieke en culturele vorming · (2019 – 2020)
Universiteit Leiden
Research Master of Arts (RMA), Oudheidstudies / Classics and Ancient civilizations · (2013 – 2015)
Universiteit Leiden
Master of Arts (MA), Taalkunde / Taalwetenschappen / General linguistics / Linguistics · (2013 – 2015)
Universiteit Leiden
Bachelor of Arts (BA), Griekse en Latijnse Taal en Cultuur · (2010 – 2013)