Als orthopedagoog en wetenschapper is het mijn doel om bij te dragen aan een gezonde ontwikkeling van kinderen en jongeren en het creëren van een positieve leef- en leeromgeving voor hen. Toewerken naar een iets 'aardigere' wereld waarin kinderen en jongeren opgroeien, zowel online als offline.
Hierbij vind ik het belangrijk om met kinderen en jongeren samen te werken en niet alleen maar te kijken naar het individu, maar ook naar belangrijke omgevingsfactoren (zoals klassennormen, de invloed van sociale media, de [evolutionaire] functie van gedrag binnen groepen).
Een van de hoofdonderwerpen waar ik veelal onderzoek naar doe is pesten op (middelbare) scholen. Ook hierbij kijk ik naar de functie van pestgedrag: wat levert het op, beïnvloedt dat de motivatie om te pesten, en kunnen we dat gebruiken om pesten te verminderen? In mijn onderzoek richt ik me ook op anti-pest interventies en onderzoek ik of bepaalde componenten van interventies wel of niet goed werken voor bepaalde subgroepen van kinderen en jongeren. Ook hierbij is het belangrijk om te kijken naar individuele verschillen: one size does not fit all.
In mijn werk maak ik gebruik van verscheidene onderzoeksmethoden. Bijvoorbeeld, om bestaande kennis samen te brengen (systematische reviews, meta-analyses, individual participant data-meta analyse), nieuwe hypotheses te toetsen (experimentele paradigma's, micro-trials), of om waardevolle, diepgaande inzichten van kinderen en jongeren te verkrijgen (focusgroepen).
Project 1: Cousin kevin: Over Motivaties, Doelen, en Beloningen van Pesters—En Hoe we Moeten Ingrijpen
Partners: Geertjan Overbeek, Brechtje de Mooij, Minne Fekkes, en Liina Björg Laas Sigurðardóttir
Project omschrijving: De meeste kinderen pesten niet vanwege een gebrek aan sociale vaardigheden, maar omdat ze op instrumentele wijze dominantie en sociale status onder leeftijdgenoten proberen te verwerven. Anti-pest programma’s zullen dan ook vooral effectief zijn indien zij in klassen een norm kunnen laten ontstaan waarbinnen pesten onacceptabel en ineffectief is. We onderzoeken dit in een wereldwijde, eerste Individual Participant Data (IPD) meta-analyse onder 39.000+ kinderen die deelnamen aan RCTs van anti-pest programma’s, en een microtrial waarin we prosociale peer normen en positieve peer rollen isoleren als mogelijk effectieve elementen van anti-pest programma’s.
Project 2: Jongeren & Misinformatie
Partners: Aqsa Farooq, Elske van den Hoogen, en Sophie Morosoli
Het onderzoek richt zich op het begrijpen van hoe Nederlandse jongeren (in de leeftijd van 16-21 jaar) misinformatie ervaren en er mee omgaan.