Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

M. (Maud) Hensums

Postdoctoraal Onderzoeker
Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen
Groep Docenten OWI/UPvA
Fotograaf: Mieke Brand

Bezoekadres
  • Nieuwe Achtergracht 127
Postadres
  • Postbus 15776
    1001 NG Amsterdam
Contactgegevens
  • Profiel

    Als orthopedagoog en wetenschapper is het mijn doel om bij te dragen aan een gezonde ontwikkeling van kinderen en jongeren en het creëren van een positieve leef- en leeromgeving voor hen. Hierbij vind ik het belangrijk om met kinderen en jongeren samen te werken en niet alleen maar te kijken naar het individu, maar ook naar belangrijke omgevingsfactoren (zoals klassenormen, de invloed van sociale media, de [evolutionaire] functie van gedrag binnen groepen).

    Mijn specialisme ligt op het gebied van pesten op (middelbare) scholen. Ook hierbij kijk ik naar de functie van pestgedrag: wat levert het op, beïnvloedt dat de motivatie om te pesten, en kunnen we dat gebruiken om pesten te verminderen? In mijn onderzoek richt ik me ook op anti-pest interventies en onderzoek ik of bepaalde componenten van interventies wel of niet goed werken voor bepaalde subgroepen van kinderen en jongeren. Ook hierbij is het belangrijk om te kijken naar individuele verschillen: one size does not fit all.

    In mijn werk maak ik gebruik van verscheidene onderzoeksmethoden. Bijvoorbeeld, om bestaande kennis samen te brengen (systematische reviews, meta-analyses, individual participant data-meta analyse), nieuwe hypotheses te toetsen (experimentele paradigma's, micro-trials), of om waardevolle, diepgaande inzichten van kinderen en jongeren te verkrijgen (focusgroepen).

    Expertise en onderzoeksvelden

    • Doelen en opbrengsten van pesten
    • Anti-pest interventies
    • Adolescentie
    • Zelfregulatie
    • Schadelijk sociaal gedrag
    • (de invloed van) Sociale media

    Mediaoptredens 

    Fekkes, M. (Author), Hensums, M. (Author), & de Jong, T. (Author). (12-2022). Wat werkt tegen pesten?. Digital or Visual Products, Research Institute of Child Development and Education (RICDE), Universiteit van Amsterdam. https://open.spotify.com/episode/3f7RDPDdpuHrToA0hEO5Ah?go=1&sp_cid=02ada9275d13ba296a0f2c445e1c7893&utm_source=embed_player_p&utm_medium=desktop&nd=1   

    Hensums, M. (Author). (06- 2023). Wetenschappers beantwoorden Google's meest gestelde vragen | Pesten. Digital or Visual Products https://www.youtube.com/watch?v=TGnJY7N40Dk  

    Hensums, M. (05-02-2023). Fordømte fuckboys. Weekendavisen. https://www.weekendavisen.dk/2023-5/ideer/fordoemte-fuckboys  

    Hensums, M. (29-09-2022). Wakkere wetenschapper Maud Hensums over de week tegen het pesten [Radio] NPO Radio 1. Wakkere wetenschapper Maud Hensums over de week tegen het pesten. https://www.nporadio1.nl/fragmenten/de-nacht-van/966354cb-5219-4ac7-99cf-b703a833ecaa/2022-09-29-wakkere-wetenschapper-maud-hensums-over-de-week-tegen-het-pesten

    Hensums, M. (26-09-2022). Op de middelbare school speelt sociale status een grote rol bij pesten [Web]. Op de middelbare school speelt sociale status een grote rol bij pesten. https://www.uva.nl/shared-content/faculteiten/nl/faculteit-der-maatschappij-en-gedragswetenschappen/nieuws/2022/09/op-de-middelbare-school-speelt-sociale-status-een-grote-rol-bij-pesten.html

    Andere links

    Programma groep:  https://cde.uva.nl/research/child-development/preventive-youth-care/preventive-youth-care.html  

    De Master waar ik het meest bij betrokken ben: https://www.uva.nl/shared-content/programmas/en/masters/pedagogical-sciences-youth-at-risk/youth-at-risk.html

  • Onderzoek

    Onderzoeksmethoden

    • Meta-analyses (waaronder ‘Meta-analytic structural equation modeling’ en ‘individual participant data meta-analysis’)
    • Systematische reviews (Meta-review)
    • Experimentele en Interventie studies (waaronder 'micro-trials' en experimentele paradigma's)
    • Kwalitatieve onderzoeksmethoden (waaronder content-analyse en focusgroepen)

    Huidige onderzoeksprojecten

    Cousin kevin: Over Motivaties, Doelen, en Beloningen van Pesters—En Hoe we Moeten Ingrijpen

    Project omschrijving:  De meeste kinderen pesten niet vanwege een gebrek aan sociale vaardigheden, maar omdat ze op instrumentele wijze dominantie en sociale status onder leeftijdgenoten proberen te verwerven. Anti-pest programma’s zullen dan ook vooral effectief zijn indien zij in klassen een norm kunnen laten ontstaan waarbinnen pesten onacceptabel en ineffectief is. We onderzoeken dit in een wereldwijde, eerste Individual Participant Data (IPD) meta-analyse onder 39.000+ kinderen die deelnamen aan RCTs van anti-pest programma’s, en een microtrial waarin we prosociale peer normen en positieve peer rollen isoleren als mogelijk effectieve elementen van anti-pest programma’s.

    Research grants & honours

    • NWO Open Competition M (Prof. Dr. G. Overbeek) 

    Samenwerkingen

    • Prof. Dr. Geertjan Overbeek;
    • Prof. Dr. Minne Fekkes;
    • Dr. Brechtje de Mooij;
    • Dr. Terrence  Jorgensen & Dr. Lydia Laninga-Wijnen

    RPA

    Mijn PhD projecte maakte onderdeel uit van: Research Priority Area Yield

  • Onderwijs

    Bachelor

    • Supervisie van Bachelor scriptie (Pedagogische en Onderwijswetenschappen)

    Master

    • Supervisie van stage 
      Track: Preventieve Jeugdhulp en Opvoeding, Youth at Risk
    • Parent and Peer Influences in Youth Development (werkgroepen)
      Track: Youth at Risk
    • Professional Skills Masterclass (werkgroepen)
      Track: Youth at Risk
    • Supervisie van Masterscriptie
      Track: Youth at Risk, Orthopedagogiek, Forensische Orthopedagogiek, Preventieve Jeugdhulp en Opvoeding
  • Publicaties

    2023

    • Hensums, M., Brummelman, E., Larsen, H., van den Bos, W., & Overbeek, G. (2023). Social goals and gains of adolescent bullying and aggression: A meta-analysis. Developmental Review, 68, Article 101073. https://doi.org/10.1016/j.dr.2023.101073 [details]
    • Hensums, M., van den Bos, W., Overbeek, G. J., & Larsen, H. (2023). YouTube vloggers set the stage: How public (non)compliance with COVID-19 regulations affects adolescents. Journal of Adolescence. Advance online publication. https://doi.org/10.1002/jad.12207
    • Wesarg-Menzel, C., Ebbes, R., Hensums, M., Wagemaker, E., Zaharieva, M. S., Staaks, J. P. C., van den Akker, A. L., Visser, I., Hoeve, M., Brummelman, E., Dekkers, T. J., Schuitema, J. A., Larsen, H., Colonnesi, C., Jansen, B. R. J., Overbeek, G., Huizenga, H. M., & Wiers, R. W. (2023). Development and socialization of self-regulation from infancy to adolescence: A meta-review differentiating between self-regulatory abilities, goals, and motivation. Developmental Review, 69, Article 101090. https://doi.org/10.1016/j.dr.2023.101090 [details]

    2022

    • Hensums, M., Overbeek, G. J., & Jorgensen, T. D. (2022). Not one sexual double standard but two? Adolescents’ attitudes about appropriate sexual behavior. Youth and Society, 54(1), 23-42. https://doi.org/10.1177/0044118X20957924 [details]
    • Hensums, M., de Mooij, B., Kuijper, S. C., BIRC: the anti-Bullying Interventions Research Consortium, Fekkes, M., & Overbeek, G. (2022). What works for whom in school-based anti-bullying interventions? An individual participant data meta-analysis. Prevention Science. Advance online publication. https://doi.org/10.1007/s11121-022-01387-z

    2022

    2023

    • Hensums, M., van den Bos, W., Overbeek, G. J., & Larsen, H. (2023). YouTube Vloggers Set the Stage: How Public (Non)Compliance With COVID-19 Regulations Affects Adolescents. Paper presented at Society for Research on Child Development (SRCD), United States.

    2022

    • Hensums, M., Brummelman, E., Larsen, H., van den Bos, W., & Overbeek, G. J. (2022). YouTube Vloggers set the Stage: A First Exploration of COVID-19 Related Norms on the Internet. Paper presented at 18th Biennial conference of the European Association for Research on Adolescence (EARA), Dublin, Ireland.
    • Hensums, M., Larsen, H., Brummelman, E., van den Bos, W., & Overbeek, G. J. (2022). Self-Serving Behavior in Adolescence: An Experimental Test of the Influence of Peer Norms, Agentic Goals, and Narcissism. Paper presented at 18th Biennial conference of the European Association for Research on Adolescence (EARA), Dublin, Ireland.
    • Hensums, M., Larsen, H., Brummelman, E., van den Bos, W., & Overbeek, G. J. (2022). Self-Serving Behavior in Adolescence: An Experimental Test of the Influence of Peer Norms, Agentic Goals, and Narcissism. Paper presented at Biennial Meeting of the Society for Research on Adolescence (SRA), New Orleans, United States.
    • Hensums, M., Larsen, H., Brummelman, E., van den Bos, W., & Overbeek, G. J. (2022). Self-Serving Behavior in Adolescence: An Experimental Test of the Influence of Peer Norms, Agentic Goals, and Narcissism. Paper presented at VNOP Conference 2022, Utrecht, Netherlands.

    2021

    • Hensums, M., Brummelman, E., Larsen, H., van den Bos, W., & Overbeek, G. J. (2021). Social Goals and Gains of Adolescent Bullying: A Meta-Analysis. Paper presented at EADP Summer Tour, Stavanger, Norway.
    • Hensums, M., Brummelman, E., Larsen, H., van den Bos, W., & Overbeek, G. J. (2021). Social Goals and Gains of Adolescent Bullying: A Meta-Analysis. Paper presented at VNOP Conference 2021.
    • Hensums, M., Brummelman, E., Larsen, H., van den Bos, W., & Overbeek, G. J. (2021). Social Goals and Gains of Adolescent Bullying: A Meta-Analysis. Poster session presented at SRCD Biennial Meeting.
    • Hensums, M., de Mooij, L. S., Kuijper, S. C., Fekkes, M., & Overbeek, G. J. (2021). What Works for Whom in School-Based Anti-Bullying Interventions? An Individual Participant Data Meta-Analysis. Paper presented at SRCD Biennial Meeting.

    2020

    • Hensums, M., Larsen, H., Brummelman, E., van den Bos, W., & Overbeek, G. J. (2020). Fostering Positive High-School Climates With a Social Network Intervention: A Pilot Study. Paper presented at 17th Biennial conference of the European Association for Research on Adolescence (EARA).
    • Hensums, M., de Mooij, L. S., Kuijper, S. C., Fekkes, M., & Overbeek, G. J. (2020). What Works for Whom in School-Based Anti-Bullying Interventions? An Individual Participant Data Meta-Analysis. Paper presented at ZonMw Symposium - 'Building on effectiveness research: Results and lessons learned from research into core elements of youth interventions' .

    2019

    • Hensums, M., Overbeek, G. J., & Jorgensen, T. D. (2019). Not One Sexual Double Standard but Two? Adolescents’ Attitudes About Appropriate Sexual Behavior. Paper presented at SRCD Biennial Meeting, Baltimore, United States.

    2018

    • Hensums, M., Overbeek, G. J., & Jorgensen, T. D. (2018). Not one sexual double standard but two: Attitudes about appropriate sexual behavior in Dutch adolescents: .. Paper presented at 16th conference of the European Association for Research on Adolescence (EARA) 2018, Ghent, Belgium.

    Prijs / subsidie

    • Hensums, M. (2022). VNOP Flash Talk Award.
    • Hensums, M. (2020). EARA Conference Award.

    Mediaoptreden

    Andere

    • Hensums, M. (participant) (20-8-2022 - 24-8-2022). Summer School - 'EARA, EADP, SRA', Wicklow (participating in a conference, workshop, ...).
    • Eltanamly, H. (organiser), Hensums, M. (organiser), Mouton, B. (organiser), Spencer, H. (organiser), Sluiter, R. (organiser) & Overbeek, G. (chair) (6-11-2019). International labvisit to Preventive Youth Care program group by colleagues from KU Leuven and Free University Amsterdam (VU). (organising a conference, workshop, ...).
    • Hensums, M. (participant) (1-7-2019 - 5-7-2019). Summer School - 'Peer relations and interactions in childhood and adolescence', Nijmegen (participating in a conference, workshop, ...).
    • Hensums, M. (participant) (31-1-2019 - 2-2-2019). EADP Winter school 'Translating research into practice and policy: The contribution of longitudinal and intervention research to promote child and adolescent development.', Florence (participating in a conference, workshop, ...).
    • Hensums, M. (organiser), de Mooij, B. (organiser), Gürel, Ç. (organiser), Brummelman, E. (organiser), Fekkes, M. (organiser), van Verseveld, M. (organiser) & Overbeek, G. (organiser) (25-1-2019). Annual Peer-Relations Researchers [Peer Relaties Onderzoekers] (PRO) meeting, Amsterdam (organising a conference, workshop, ...).

    2024

    • Hensums, M. (2024). In the name of status: Adolescent harmful social behavior as strategic self-regulation. [Thesis, fully internal, Universiteit van Amsterdam]. [details]
    This list of publications is extracted from the UvA-Current Research Information System. Questions? Ask the library or the Pure staff of your faculty / institute. Log in to Pure to edit your publications. Log in to Personal Page Publication Selection tool to manage the visibility of your publications on this list.
  • Nevenwerkzaamheden
    • Geen nevenwerkzaamheden