Als postdoctoraal onderzoeker maak ik deel uit van een onderzoeksteam dat de effectiviteit onderzoekt van een traject waarin vmbo-docenten worden geschoold in taalgericht lesgeven.
Sinds 2018 ben ik verbonden aan de Universiteit van Amsterdam. Naast mijn baan als docent Nederlands op een middelbare school voerde ik tussen 2018 en 2023 een promotieonderzoek uit naar schrijfvaardigheidsontwikkeling in vaklessen. Op 17 november 2023 verdedigde ik mijn proefschrift 'Disciplinary writing: Four empirical studies on historical and philosophical literacy'.
 Holdinga, L., van Drie, J., & Rijlaarsdam, G. (2024). Fostering philosophy teachers' disciplinary writing practice: A multiple-case design study. Journal of Writing Research, 16(1), 39-77. https://doi.org/10.17239/jowr-2024.16.01.02 [details]
Holdinga, L., van Drie, J., & Rijlaarsdam, G. (2024). Fostering philosophy teachers' disciplinary writing practice: A multiple-case design study. Journal of Writing Research, 16(1), 39-77. https://doi.org/10.17239/jowr-2024.16.01.02 [details] Flores-Ferres, M., Van Weijen, D., Van Ockenburg, L., Ten Peze, A., Alkema, E., Holdinga, L., & Rijlaarsdam, G. (2023). Writing to understand and being understood: Basic design principles for writing instruction. In A. Galvão Spinillo, & C. Sotomayor (Eds.), Development of Writing Skills in Children in Diverse Cultural Contexts: Contributions to teaching and learning (pp. 393-427). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-29286-6_18 [details]
Flores-Ferres, M., Van Weijen, D., Van Ockenburg, L., Ten Peze, A., Alkema, E., Holdinga, L., & Rijlaarsdam, G. (2023). Writing to understand and being understood: Basic design principles for writing instruction. In A. Galvão Spinillo, & C. Sotomayor (Eds.), Development of Writing Skills in Children in Diverse Cultural Contexts: Contributions to teaching and learning (pp. 393-427). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-29286-6_18 [details] Holdinga, L., van Drie, J., Janssen, T., & Rijlaarsdam, G. (2023). Writing to learn history: An instructional design study. L1-Educational Studies in Language and Literature, 23(1), 1-45. https://doi.org/10.21248/l1esll.2023.23.1.526 [details]
Holdinga, L., van Drie, J., Janssen, T., & Rijlaarsdam, G. (2023). Writing to learn history: An instructional design study. L1-Educational Studies in Language and Literature, 23(1), 1-45. https://doi.org/10.21248/l1esll.2023.23.1.526 [details] Holdinga, L., Janssen, T., & Rijlaarsdam, G. (2021). The relationship between students’ writing process, text quality, and thought process quality in 11th-grade history and philosophy assignments. Written Communication, 38(4), 544-586. https://doi.org/10.1177/07410883211028853 [details]
Holdinga, L., Janssen, T., & Rijlaarsdam, G. (2021). The relationship between students’ writing process, text quality, and thought process quality in 11th-grade history and philosophy assignments. Written Communication, 38(4), 544-586. https://doi.org/10.1177/07410883211028853 [details] Holdinga, L., van Drie, J., & Rijlaarsdam, G. (2024). Een goede tekst leren schrijven in de les geschiedenis. Levende Talen Tijdschrift, 25(4), 3-25.
Holdinga, L., van Drie, J., & Rijlaarsdam, G. (2024). Een goede tekst leren schrijven in de les geschiedenis. Levende Talen Tijdschrift, 25(4), 3-25. Holdinga, L. (2022). Filosoferen bij Nederlands. In G. Rijlaarsdam, M. Braaksma, M. van de Guchte, M. Koek, A. ten Peze, M. Schrijvers, & D. van Weijen (Eds.), Literatuur leren lezen in dialoog: Lessen geinsipreerd op het werk van Tanja Janssen (pp. 191-199). Amsterdam University Press. https://didactieknederlands.nl/?ltn_publicatie=literatuur-leren-lezen-in-dialoog-lessen-geinspireerd-op-het-werk-van-tanja-janssen [details]
Holdinga, L. (2022). Filosoferen bij Nederlands. In G. Rijlaarsdam, M. Braaksma, M. van de Guchte, M. Koek, A. ten Peze, M. Schrijvers, & D. van Weijen (Eds.), Literatuur leren lezen in dialoog: Lessen geinsipreerd op het werk van Tanja Janssen (pp. 191-199). Amsterdam University Press. https://didactieknederlands.nl/?ltn_publicatie=literatuur-leren-lezen-in-dialoog-lessen-geinspireerd-op-het-werk-van-tanja-janssen [details] Holdinga, L., Janssen, T., van Drie, J., & Rijlaarsdam, G. (2022). Het nut van opschrijven: De functie van schrijftaken bij geschiedenis en filosofie nader beschouwd. Dimensies : tijdschrift voor didactiek van de mens- en maatschappijvakken, 4, 97-115. https://dimensies.nu/het-nut-van-opschrijven-nr-4-feb-2022/ [details]
Holdinga, L., Janssen, T., van Drie, J., & Rijlaarsdam, G. (2022). Het nut van opschrijven: De functie van schrijftaken bij geschiedenis en filosofie nader beschouwd. Dimensies : tijdschrift voor didactiek van de mens- en maatschappijvakken, 4, 97-115. https://dimensies.nu/het-nut-van-opschrijven-nr-4-feb-2022/ [details]