Pedagogische relaties zijn mijn centrale thema. Samen met collega's richt ik me al jarenlang op interacties en affectieve relaties tussen leerkrachten en basis- en middelbare scholieren. Pedagogische praktijken van leerkrachten worden onderzocht in relatie tot verschillende aspecten van het functioneren van kinderen op school. Een tweede aandachtsgebied is: assessment en diagnostische processen. Deze gebieden komen samen in de ontwikkeling en psychometrische evaluatie van vragenlijsten die de perceptie van leerkrachten en kinderen over de onderlinge relatie meten. Daarnaast richten we ons op de kant van de leerkracht, door te kijken naar hun zelfeffectiviteit, emotionele processen en de ontwikkeling van stress en welzijn in relatie tot de interactie met leerlingen. Dit onderzoek omvat ook de ontwikkeling en implementatie van de interventie LLInC (Leerling Leerkracht Interactie Coaching) en een bijbehorend trainingsprogramma voor orthopedagogen en schoolpsychologen, ontwikkeld in samenwerking met praktijkcollega’s.
Als hoogleraar op de Kohnstamm-leerstoel heb ik sinds kort mijn focus verbreed naar professionele opvoeder-kindrelaties in andere pedagogische domeinen, zoals kinderopvang en jeugdzorg.
Mijn onderwijs heeft betrekking op diagnostiek, sociaal-emotioneel functioneren, stoornissen, interventie in onderwijscontexten en de interactie tussen leerkracht en kind. Daarnaast ben ik als hoofdopleider nauw betrokken bij de ontwikkeling en invulling van de nieuwe klinische post-masteropleiding Orthopedagoog-Generalist bij RINO amsterdam.