Research topics
- Predictors of reading
- Dyslexia
- Subtypes
- Dyslexia and second language acquisition
Publications
- Bekebrede, J. I., van der Leij, A., Plakas, A., Share, D. L., & Morfidi, E. (in press). Dutch dyslexia in adulthood: Core features and variety. Scientific Studies of Reading.
- Bekebrede, J. I., van der Leij, A., & Share, D. L. (2009). Dutch dyslexic adolescents: phonological-core variable-orthographic differences. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal 22 , 133-165.
- Morfidi, E., van der Leij, A., de Jong, P. F., Scheltinga, F., & Bekebrede, J. (2007) Reading in two orthographies: A cross-linguistic study of Dutch average and poor readers who learn English as a second language. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal, 20 , 753-784.
- Van der Leij, A., Bekebrede, J. I., & Kotterink, M. (2010). Acquiring reading and vocabulary in Dutch and English: The effect of concurrent instruction. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal, 23, 415-434.
-
Publications in Dutch
- Bekebrede, J. I., & van der Leij, A. (2009) Interactieve Dyslexietest Amsterdam Antwerpen (IDAA) in het Voortgezet Onderwijs [Interactive Dyslexiatest Amsterdam-Antwerpen (IDAA) in secondary Education]. Remediaal, 9, 13-14.
-
Presentations
- Presentations held at International conferences
- Bekebrede, J. I., van der Leij, A., & Share, D. L. (2008). Phonological and orthographic processing: Development in grade 2, 3 and 4 . Paper presented at the Fifth European Graduate School on Literacy, Egmond aan Zee, The Netherlands (24-08-2008).
- Bekebrede, J. I., van der Leij, A., & Share, D. L. (2008). Dyslexia at the age of 9, 16 and 37 .Paper presented at the British Dyslexia Association: International Conference Dyslexia: Making links (29-03-2008).
- Bekebrede, J. I., van der Leij, A., & Share, D. L. (2006). Dutch dyslexic adolescents: Subtypes or phonological core orthographic differences? Paper presented at the SSSR, Vancouver, Canada (08-07-2006).
- Bekebrede, J. I., van der Leij, A., & Share, D. L. (2005). Cognitive profiles of dyslexia in young adolescents . Paper presented at the Fourth European Graduate School on Literacy, Egmond aan Zee, The Netherlands ( 21-08-2005).
Presentations held at symposia / Invited presentations
- Bekebrede, J. I., van der Leij, A., & Share, D. L. (2009). Late emergent reading difficulties: Development of phonological processing and orthographic competence . Amsterdam Psycholinguistic forum (APF), Univerisity of Amsterdam, The Netherlands ( 21-01-2009).
- Bekebrede, J. I., van der Leij, A., & Share, D. L. (2008). Dyslexie bij volwassenen: Resultaten volwassenenstudie met de Interactieve Dyslexietest. Paper presented at the Parents-information day 'Dutch Dyslexia Program, Amsterdam, The Netherlands (0 8-11-2008).
- Bekebrede, J. I., van der Leij, A., Geudens, A., & Schraeyen, K. (2008). IDAA-mbo: Screeningsinstrument voor dyslexie in het middelbaar beroepsonderwijs. Paper presented at the 'Protocol mbo-resonansgroep'-meeting, Den Bosch, The Netherlands (23-9-2008).
- Bekebrede, J. I., van der Leij, A.,&Share, D. L. (2008). Phonological-core variable-orthographic differences in Dutch young adolescent and adult dyslexics. Paper presented at the ISED symposium 'Domain-general and domain-specific cognitive processes in the development of learning disabilities', Amsterdam, The Netherlands (06-06-2008).
- Bekebrede, J. I., van der Leij, A., & Share, D. L. (2007). Dyslexie bij middelbare scholieren en volwassenen: Fonologisch kerntekort en variabele verschillen in orthografische competentie . Paper presented at the MDCL symposium 'Dyslexie bij adolescenten en jongvolwassenen: de wetenschap over diagnose en begeleiding', Antwerpen, Belgium (23-11-2007).
- Schraeyen, K., Bekebrede, J. I. Geudens, A., & van der Leij, A. (2007). Ontwikkeling en normering van een diagnostisch instrumentarium voor dyslexie bij jongvolwassenen . Paper presented at the MDCL symposium 'Dyslexie bij adolescenten en jongvolwassenen: de wetenschap over diagnose en begeleiding', Antwerpen, Belgium (23-11-2007).
- Bekebrede, J. I., van der Leij, A., & Share, D. L. (2007). Dyslexie bij volwassenen: Fonologisch kerntekort en variabele verschillen in orthografische competentie. Paper presented at the ISED Research Day, Leiden, The Netherlands (22-11-2007).
- Bekebrede, J. I., van der Leij, A., & Share, D. L. (2005). Cognitieve profielen van dyslectici bij middelbare scholieren: fonologische kern en variabele verschillen in orthografische competentie? Paper presented at the ISED Research Day, Leiden, The Netherlands (10-11-2005).
Workshops
- Bekebrede, J. I., van der Leij, A. (2009). Interactieve Dyslexie test Amsterdam-Antwerpen. Masterplan Dyslexie conferentie: Dyslexie in de basis. Utrecht (23-04-2009).
- Bekebrede, J. I., van der Leij, A. (2008). Interactieve Dyslexie test Amsterdam-Antwerpen. Masterplan Dyslexie conferentie: Dyslexie in de basis. Utrecht (10-12-2008).
- Bekebrede, J. I., van der Leij, A. (2008). Interactieve Dyslexie test Amsterdam-Antwerpen. Studiemiddag Dyslexie. Regionaal Steunpunt Onderwijs, Nieuwe Waterweg Noord: Maassluis (03-04-2008).
Teaching
Master thesis supervision
- Charlotte Gouwetor (Sept 2008- April 2009). Sociaal emotioneel functioneren van zwakkeen normale lezers in het vmbo-t: Zelfwaardering, motivatie, slaapproblemen en fysieke klachten. [Social emotional functioning of poor reading and normal reading adolescents (vmbo-t): self-concept, motivation, sleeping problems and physical complaints].
- Ingelies Rodenburg (Jan-Dec 2008). Dyslexie bij jongeren: lees- en spelproblemen en de samenhang met fonologische vaardigheid, orthografische competentie en benoemsnelheid. [Dyslexic adolescents: reading- and spelling difficulties and the connection with phonological awareness, orthographic competence and naming speed].
- Elise Terra (Sept 2007-June 2008) Visueleaandacht: Naast het fonologisch kerntekort een verklaring voor leesproblemen bij dyslexie. [Visual attention: Besides the phonological deficit an explanation for reading problems in dyslexia].
- Marlies Hutten (Nov 2005-April 2006) Fonologie en benoemsnelheid als factoren van leesproblemen: Het spelling-vloeiend lezen paradigma en de double-deficit hypothese. [Phonology and rapid naming as factors of reading difficulties: the spelling-fluency paradigm and the double deficit hypothesis].
- Anne-Marie van Veen (Jan 2007-Stopped in 2008). Lezen en motivatie in de bovenbouw van de basisschool. [Reading and motivation in primary school].
Other courses
- Onderzoekspractica 2005-2009 [Research Practicial in third year of Bachelor].
- Practicum Pedagogische Vaardigheden 2007 [Practical Pedagogical Skills in third year of bachelor].
- Basis onderzoeksvaardigheden/SPSS practicum 2006 [Basic research skills/practical SPSS].
Other scientifically releveant activities
Onderzoeksschool ISED - Dutch Research 'Institute for the Study of Education and Human Development'
- Member of the ISED PhD committee (June 2005 - April 2009).
- PhD representative in the ISED Board ( March 2008- April 2009).
Co-organizer of the two-day ISED symposium (5/6 June 2008) Domain-general and domain-specific cognitive processes in the development of learning disabilities, Amsterdam,The Netherlands.