Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Dr. J.I. (Judith) Bekebrede

Bestuur en Bestuursstaf
Groep Docenten OWI/UPvA
Expertisegebied: Predictors of reading, Dyslexia, Subtypes, Dyslexia and second language acquisition
Fotograaf: Ron Koffeman

Bezoekadres
  • Handboogstraat 6
  • Kamernummer: HB 1
Postadres
  • Postbus 19268
    1000 GG Amsterdam
  • Profile

    Research

    Since January 2005 I am conducting my PhD project " Core deficits and variable differences in developmental dyslexia" under the supervision of Prof. Dr. Aryan van der Leij and Prof. David Share (Haifa University, Israel)

    Research topics

    • Predictors of reading
    • Dyslexia
    • Subtypes
    • Dyslexia and second language acquisition

    Publications

    • Bekebrede, J. I., van der Leij, A., Plakas, A., Share, D. L., & Morfidi, E. (in press). Dutch dyslexia in adulthood: Core features and variety. Scientific Studies of Reading.
    • Bekebrede, J. I., van der Leij, A., & Share, D. L. (2009). Dutch dyslexic adolescents: phonological-core variable-orthographic differences. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal 22 , 133-165.
    • Morfidi, E., van der Leij, A., de Jong, P. F., Scheltinga, F., & Bekebrede, J. (2007) Reading in two orthographies: A cross-linguistic study of Dutch average and poor readers who learn English as a second language. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal, 20 , 753-784.
    • Van der Leij, A., Bekebrede, J. I., & Kotterink, M. (2010). Acquiring reading and vocabulary in Dutch and English: The effect of concurrent instruction. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal, 23, 415-434. 
    • Publications in Dutch

    • Bekebrede, J. I., & van der Leij, A. (2009) Interactieve Dyslexietest Amsterdam Antwerpen (IDAA) in het Voortgezet Onderwijs [Interactive Dyslexiatest Amsterdam-Antwerpen (IDAA) in secondary Education].   Remediaal, 9, 13-14.
    • Presentations

    • Presentations held at International conferences
    • Bekebrede, J. I., van der Leij, A., & Share, D. L. (2008). Phonological and orthographic processing: Development in grade 2, 3 and 4 . Paper presented at the Fifth European Graduate School on Literacy, Egmond aan Zee, The Netherlands (24-08-2008).
    • Bekebrede, J. I., van der Leij, A., & Share, D. L. (2008). Dyslexia at the age of 9, 16 and 37 .Paper presented at the British Dyslexia Association: International Conference Dyslexia: Making links (29-03-2008).
    • Bekebrede, J. I., van der Leij, A., & Share, D. L. (2006). Dutch dyslexic adolescents: Subtypes or phonological core orthographic differences? Paper presented at the SSSR, Vancouver, Canada (08-07-2006).
    • Bekebrede, J. I., van der Leij, A., & Share, D. L. (2005). Cognitive profiles of dyslexia in young adolescents . Paper presented at the Fourth European Graduate School on Literacy, Egmond aan Zee, The Netherlands ( 21-08-2005).

    Presentations held at symposia / Invited presentations

    • Bekebrede, J. I., van der Leij, A., & Share, D. L. (2009). Late emergent reading difficulties: Development of phonological processing and orthographic competence . Amsterdam Psycholinguistic forum (APF), Univerisity of Amsterdam, The Netherlands ( 21-01-2009).
    • Bekebrede, J. I., van der Leij, A., & Share, D. L. (2008). Dyslexie bij volwassenen: Resultaten volwassenenstudie met de Interactieve Dyslexietest. Paper presented at the Parents-information day 'Dutch Dyslexia Program, Amsterdam, The Netherlands (0 8-11-2008).
    • Bekebrede, J. I., van der Leij, A., Geudens, A., & Schraeyen, K. (2008). IDAA-mbo: Screeningsinstrument voor dyslexie in het middelbaar beroepsonderwijs.  Paper presented at the 'Protocol mbo-resonansgroep'-meeting, Den Bosch, The Netherlands (23-9-2008).
    • Bekebrede, J. I., van der Leij, A.,&Share, D. L. (2008). Phonological-core variable-orthographic differences in Dutch young adolescent and adult dyslexics. Paper presented at the ISED symposium  'Domain-general and domain-specific cognitive processes in the development   of learning disabilities', Amsterdam, The Netherlands (06-06-2008).
    • Bekebrede, J. I., van der Leij, A., & Share, D. L. (2007). Dyslexie bij middelbare scholieren en volwassenen: Fonologisch kerntekort en variabele verschillen in orthografische competentie . Paper presented at the MDCL symposium 'Dyslexie bij adolescenten en jongvolwassenen: de wetenschap over diagnose en begeleiding', Antwerpen, Belgium (23-11-2007).
    •  Schraeyen, K., Bekebrede, J. I. Geudens, A., & van der Leij, A. (2007). Ontwikkeling en normering van een diagnostisch instrumentarium voor dyslexie bij jongvolwassenen . Paper presented at the MDCL symposium 'Dyslexie bij adolescenten en jongvolwassenen: de wetenschap over diagnose en begeleiding', Antwerpen, Belgium (23-11-2007).
    • Bekebrede, J. I., van der Leij, A., & Share, D. L. (2007). Dyslexie bij volwassenen: Fonologisch kerntekort en variabele verschillen in orthografische competentie. Paper presented at the ISED Research Day, Leiden, The Netherlands (22-11-2007). 
    • Bekebrede, J. I., van der Leij, A., & Share, D. L. (2005). Cognitieve profielen van dyslectici bij middelbare scholieren: fonologische kern en variabele verschillen in orthografische competentie? Paper presented at the ISED Research Day, Leiden, The Netherlands (10-11-2005).

    Workshops

    •   Bekebrede, J. I., van der Leij, A. (2009). Interactieve Dyslexie test Amsterdam-Antwerpen. Masterplan Dyslexie conferentie: Dyslexie in de basis. Utrecht (23-04-2009).
    •   Bekebrede, J. I., van der Leij, A. (2008). Interactieve Dyslexie test Amsterdam-Antwerpen. Masterplan Dyslexie conferentie: Dyslexie in de basis. Utrecht (10-12-2008).
    •   Bekebrede, J. I., van der Leij, A. (2008). Interactieve Dyslexie test Amsterdam-Antwerpen. Studiemiddag Dyslexie. Regionaal Steunpunt Onderwijs, Nieuwe Waterweg Noord: Maassluis (03-04-2008).

    Teaching

    Master thesis supervision

    1. Charlotte Gouwetor (Sept 2008- April 2009). Sociaal emotioneel functioneren van zwakkeen normale lezers in het vmbo-t: Zelfwaardering, motivatie, slaapproblemen en fysieke klachten. [Social emotional functioning of poor reading and normal reading adolescents (vmbo-t): self-concept, motivation, sleeping problems and physical complaints].
    2. Ingelies Rodenburg (Jan-Dec 2008). Dyslexie bij jongeren: lees- en spelproblemen en de samenhang met fonologische vaardigheid, orthografische competentie en benoemsnelheid. [Dyslexic adolescents: reading- and spelling difficulties and the connection with phonological awareness, orthographic competence and naming speed].
    3. Elise Terra (Sept 2007-June 2008) Visueleaandacht: Naast het fonologisch kerntekort een verklaring voor leesproblemen bij dyslexie. [Visual attention:  Besides the phonological deficit an explanation for reading problems in dyslexia].
    4. Marlies Hutten (Nov 2005-April 2006) Fonologie en benoemsnelheid als factoren van leesproblemen: Het spelling-vloeiend lezen paradigma en de double-deficit hypothese. [Phonology and rapid naming as factors of reading difficulties: the spelling-fluency paradigm and the double deficit hypothesis].
    5. Anne-Marie van Veen (Jan 2007-Stopped in 2008). Lezen en motivatie in de bovenbouw van de basisschool. [Reading and motivation in primary school].

    Other courses

    • Onderzoekspractica 2005-2009 [Research Practicial in third year of Bachelor].
    • Practicum Pedagogische Vaardigheden 2007 [Practical Pedagogical Skills in third year of bachelor].
    • Basis onderzoeksvaardigheden/SPSS practicum 2006 [Basic research skills/practical SPSS].

    Other scientifically releveant activities

    Onderzoeksschool ISED - Dutch Research 'Institute for the Study of Education and Human Development'

    • Member of the ISED PhD committee (June 2005 - April 2009).
    • PhD representative in the ISED Board ( March 2008- April 2009).

    Co-organizer of the two-day ISED symposium (5/6 June 2008) Domain-general and domain-specific cognitive processes in the development of learning disabilities, Amsterdam,The Netherlands.

  • Publicaties

    2011

    • van der Leij, A., Bekebrede, J., Schijf, T., Geudens, A., Schraeyen, K., & Schijf, T. (2011). Achtergronden bij de ontwikkeling en normering van de Interactieve Dyslexie test Amsterdam-Antwerpen (IDAA). In A. Geudens, K. Baeyens, K. Schraeyen, K. Maetens, J. De Brauwer, & M. Loncke (Eds.), Jongvolwassenen met dyslexie: diagnostiek en begeleiding in wetenschap en praktijk (pp. 109-134). (CODE Lessius; No. 2). Acco. [details]

    2010

    • Bekebrede, J. I., van der Leij, D. A. V., Schijf, G. M., Garst, G. J. A., Geudens, A., Schraeyen, K., Willems, H. B. N., & Schijf, T. J. (2010). Interactieve Dyslexie Test Amsterdam-Antwerpen - MBO (IDAA-mbo). Muiswerk Educatief.
    • Bekebrede, J., van der Leij, A., Plakas, A., Share, D., & Morfidi, E. (2010). Dutch dyslexia in adulthood: core features and variety. Scientific Studies of Reading, 14(2), 183-210. https://doi.org/10.1080/10888430903117500 [details]
    • Gouwetor, C. N., Bekebrede, J. I., & van der Leij, A. (2010). Sociaal-emotioneel en lichamelijk functioneren van dyslectische en normale lezers in het vmbo-t. Orthopedagogiek: Onderzoek en praktijk, 49(3), 111-123. [details]
    • van der Leij, A., Bekebrede, J., & Kotterink, M. (2010). Acquiring reading and vocabulary in Dutch and English: the effect of concurrent instruction. Reading & Writing, 23(3-4), 415-434. https://doi.org/10.1007/s11145-009-9207-5 [details]
    • van der Leij, A., Verhoog, H., & Bekebrede, J. (2010). Het effect van lezen met klankhulp op begrijpend lezen van dyslectische leerlingen. Orthopedagogiek: Onderzoek en praktijk, 49(7/8), 306-319. [details]

    2009

    2011

    • Schijf, T., van der Leij, A., & Bekebrede, J. (2011). Dyslexiebeleid voor jongvolwassenen in Nederland. In A. Geudens, D. Baeyens, K. Schraeyen, K. Maetens, J. De Brauwer, & M. Loncke (Eds.), Jongvolwassenen met dyslexie: diagnostiek en begeleiding in wetenschap en praktijk (pp. 263-277). (CODE Lessius; No. 2). Acco.

    2013

    • van der Leij, A., Bekebrede, J. I., Geudens, A., Schraeyen, K., Schijf, G. M., Garst, H., Willems, H., Janssens, V., Meersschaert, E., & Schijf, T. J. (2013). Handleiding IDAA: Interactieve Dyslexietest Amsterdam-Antwerpen. Muiswerk Educatief. http://www.muiswerk.nl/pdfs/Testsuite4.pdf [details]

    2010

    • Bekebrede, J. I., & van der Leij, D. A. V. (2010). Handleiding Interactieve Dyslexie Test Amsterdam-Antwerpen - MBO (IDAA-mbo). In Interactieve Dyslexie Test Amsterdam-Antwerpen - MBO (IDAA-mbo) Muiswerk Educatief.
    • Schijf, T., van der Leij, A., van der Berkel, A., Bekebrede, J., & Zijlstra, B. (2010). Spellingvaardigheid van brugklassers. Levende Talen Tijdschrift, 11(2), 3-12. [details]

    2009

    • Bekebrede, J., & van der Leij, A. (2009). Interactieve Dyslexietest Amsterdam Antwerpen (IDAA). Remediaal, 9(4), 13-14. [details]
    This list of publications is extracted from the UvA-Current Research Information System. Questions? Ask the library or the Pure staff of your faculty / institute. Log in to Pure to edit your publications. Log in to Personal Page Publication Selection tool to manage the visibility of your publications on this list.
  • Nevenwerkzaamheden
    Geen nevenwerkzaamheden