TALIS besteedt aandacht aan veel dingen die allemaal te maken hebben met de motivatie voor en de uitvoerbaarheid van het werk van leraren en schoolleiders. Er is een grote hoeveelheid thema’s bevraagd. We geven hieronder enkele uitkomsten van het onderzoek. Andere zijn te vinden in het nationale rapport.
- Werktevredenheid: Leraren zijn positiever geworden over hun baan. Bijna alle leraren zijn tevreden met hun baan. Het aantal leraren dat meer voordelen ziet in het leraarschap is bovendien gestegen.
- Werkstress: Ongeveer 1 op de 10 leraren ervaart zeer hoge werkstress. Collegiale steun, vertrouwen in eigen professionele vaardigheid en betrokkenheid bij de besluitvorming helpen om werkstress te verlagen.
- De Opleiding: Een groter deel van de recent afgestudeerde leraren voelt zicht (zeer) goed voorbereid op het leraarschap dan in 2018.
- Professioneel leren: Nederlandse leraren ervaren professioneel leeractiviteiten vaker als relevant voor hun lespraktijk dan leraren uit andere landen. Leren uit reflecties op de lespraktijk doen leraren vaak. Nederlandse leraren, en vooral die in het voortgezet onderwijs, zouden graag zien meer aandacht zien voor leeractiviteiten die raken aan hun individuele ervaringen en behoeftes en minder aandacht voor school brede leeractiviteiten.
- Lerarentekort: Eén op de twintig leraren geeft aan dat ze de intentie hebben om binnen vijf jaar te stoppen als leraar, wat minder is dan in 2018.