Brechtje de Mooij is universitair docent Forensische Orthopedagogiek aan de Universiteit van Amsterdam. Haar interesse ligt bij het vergroten van kennis over preventieve interventies voor ouders en kinderen. Binnen dit onderzoeksdomein houdt zij zich bezig met onderzoek naar effectieve interventie componenten van preventieve interventies en hun unieke bijdrage aan de positieve ontwikkeling van kinderen. Daarnaast is zij geinteresseerd in voor wie en onder welke omstandigheden interventies het beste werken. Brechtje haar huidige onderzoek richt zich op effectieve componenten van preventieve opvoedinterventies en sociaal-emotioenele vaardigheidstrainingen. Ook is zij geinteresseerd in de invloed van de fysieke omgeving waar kinderen in opgroeien (i.e., urbanisatie) op opvoedgedrag en ontwikkeling van sociaal-emotionele vaardigheden. Dit onderzoek is geafflieerd met het Centre for Urban Mental Health.
Meer informatie over de master Forensische Orthopedagogiek vindt u hier: Master Pedagogische wetenschappen: Forensische orthopedagogiek (track) - Universiteit van Amsterdam (uva.nl).
Meer informatie over RPA Urban Mental Health: Home (centreforurbanmentalhealth.com).
Onderzoeksprojecten
Kernelementen van opvoedinterventies
In dit onderzoeksproject wordt onderzocht in hoeverre motiverende gespreksvoering en video-feedback effectieve componenten van opvoedinterventies zijn. Hiertoe wordt middels verschillende studies (meta-analyse, case-controle en multiple baseline multiple case) onderzocht in hoeverre opvoedinterventie Family Check-Up positieve effecten heeft op opvoedvaardigheden en opvoedstress van ouders, en gedragsproblemen van kinderen. Dit project word o.a. gefinancierd door ZonMw "Onderzoek naar kernelementen van interventies in de jeugdsector".
Parenting & Urbanization
In deze studie wordt onderzocht in hoeverre de plek waar kinderen opgroeien invloed heeft op hoe zij worden opgevoed en zich ontwikkeling. Hierbij wodt specifiek gekeken naar invloeden vanuit de fysieke omgeving, zoals SES van de buurt, toegang tot groene ruimte en mate van verstedelijking.
Kernelementen van sociaal-emotionele vaardigheidstrainingen
In het onderzoeksproject van Consortium Sociale Vaardigheden werd onderzocht welke veelgebruikte oefeningen/technieken in sociaal-emotionele vaardigheidstrainingen gerelateerd zijn aan verbeterde sociaal-emotionele vaardigheden van jeugdigen. Brechtje schreef haar proefschrift over dit onderzoek. Dit project werd gefinancierd door ZonMw "Effectief werken in de Jeugdsector". Op basis van de bevindingen uit dit onderzoek wordt een tipsheet voor praktijk professionals ontwikkeld en werd sociale vaardigheidstrainingen Pleinverhalen ontwikkeld (Pleinverhalen - Sociale vaardigheden voor kinderen - Avant sanare).
Vervolgonderzoek in dit project doet nader onderzoek naar kernelementen psychoeducatie, exposure en cognitieve herstructering. In dit onderzoek zal inzicht geven in wat werkt wanneer voor wie en waarom met betrekking tot sociaal-emotionele vaardigheidstrainingen. Dit onderzoek wordt gefinancierd door ZonMw "Onderzoek naar kernelementen van interventies in de jeugdsector".
Van Jong naar Volwassen
Het doel van dit onderzoek is zicht te krijgen op de ontwikkeling van de doelgroep (16 tot 24-jarigen) in de overgang van adolescentie naar jongvolwassenheid , en risico- en protectieve factoren voor probleemgedrag binnen deze groep in kaart te brengen. Verschillende thema's die centraal staan binnen het veld van Forensische Orthopedagogiek (FO) worden uitgevraagd, zoals antisociaal gedrag, de relatie met ouders, negatieve jeugdervaringen, stress en internaliserende symptomen.
BA Pedagogische Wetenschappen
MA Forensische Orthopedagogiek
MA Youth at Risk
Overige